Uitgever Bauer kandidaat-koper filmrechten Kirch

Een consortium rond de Duitse uitgeverij Bauer uit Hamburg staat op het punt om de kern van het failliete media-imperium van Leo Kirch over te nemen. Bauer en HypoVereinsbank zouden een kleine 2 miljard euro hebben geboden voor Kirch Media, waarin Europa's grootste bibliotheek voor filmrechten evenals de belangen in enkele beursgenoteerde tv-zenders zijn ondergebracht.

De schuldeisers hebben de groep rond uitgever Heinz Bauer gisteren geselecteerd uit vier consortia die uit waren op delen van het Kirch-concern. Volgens curator Hans-Joachim Ziems hebben Bauer en Hypo het meeste geld geboden. Ook Berlusconi, het Franse TF1, de Duitse uitgever Axel Springer en de Amerikaan Haim Saban hadden interesse in de erfenis van Kirch getoond.Bauer krijgt nu tot 15 december de tijd om de transactie af te ronden. Als dat lukt is het spectaculaire faillissement grotendeels afgewikkeld.

Eerder gingen Kirch's rechten op sportevenementen al naar een groep rond de oud-international Günter Netzer.

Uitgeverij Bauer is een familiebedrijf, hoofdzakelijk gespecialiseerd in tijdschriten. Tot de Duitse portefeuille behoren onder ander het jongerentijdschrift Bravo, de tv-gids TV-Movie en het boulevardblad Neue Post. Het bedrijf heeft 5.700 medewerkers en behaalde in 2001 een omzet van 1,69 miljard euro. De 63-jarige Heinz Bauer houdt 96 procent van de aandelen, hetgeen hem een plek op de ranglijst voor rijke Duitsers garandeert.

Met de transactie verwerft Bauer de meerderheid in een familie Duitse tv-zenders, bestaande uit Pro Sieben, Sat1, Kabel1 en nieuwszender N24. Bauer wordt daarmee de derde partij op de Duitse markt naast de publieke netten ARD en ZDF en Bertelsmann (RTL, RTL2, Vox en nieuwszender N-tv). Bauer heeft al een belang in RTL2.

Daarnaast wordt Bauer eigenaar van 13.000 speelfilms, 2.000 tv-films en 41.000 uur tv-series. Vermoedelijk wordt de beeld-bibliotheek ondergebracht in de ProSiebenSat1 Media AG, zodat de tv-zenders minder geld aan inkoop kwijt zijn. In het Kirch-concern moesten de tv-zenders uit de ene Kirch-BV voor veel geld films kopen bij een andere Kirch-BV. Dat was goed voor Kirch, minder voor de tv-zenders.