Rover over de uitval: `Schroom is weg bij NS'

Waarom klapt in Nederland bij het minste of geringste toch altijd de hele dienstregeling in elkaar? In de zomer is het de hitte, in de winter de kou, en nu zijn het weer de blaadjes op de rails.

Reizigersorganisatie Rover signaleert een trend bij NS. Om bij het minste of geringste probleem treinen uit de dienst te nemen. ,,De schroom is weg bij NS'', zegt Rover woordvoerder Rikus Spithorst. ,,In de zomer en de kerstperiode is dat nog te pruimen, dan zijn er gewoon minder reizigers. Maar in de herfst, de drukste periode van het jaar... omdat er blaadjes op de rails liggen... dat is toch onacceptabel.''

Natuurlijk, er wordt veel van de NS verwacht, zegt Spithorst. ,,En als één trein uitvalt, heb je in no time algehele vertragingen omdat ons spoornet zo druk bereden wordt. In het buitenland zijn er veel meer viersporige trajecten waar treinen elkaar kunnen passeren. In Nederland heb je die nauwelijks.'' Maar dat pleit NS niet vrij, vindt Spithorst: ,,NS heeft gewoon te weinig reserve onderdelen'', zegt hij. ,,Te weinig onderhoudspersoneel en te weinig reservematerieel. Nu staat tien procent van het materieel aan de kant. Dat is veel, maar het hoort bij de normale bedrijfsvoering dat een bedrijf dat kan opvangen.''

Ook vindt Rover het huidige systeem om de rails bij vallende bladeren stroef te maken niet afdoende. Spithorst: ,,In Nederland hebben we maar een paar treinen die in de nachtelijke uren met een slakkengangetje de rails besproeien. In Engeland hebben bijvoorbeeld metrorijtuigen zelf zo'n sproeisysteem dat er de hele dag vrolijk op los druppelt. Waarom hebben wij dat niet? Dan zouden we al een heel eind zijn opgeschoten.''