KLM zet in op goedkope stoelen

De KLM Groep maakte gisteren bekend zich met zijn prijsvechter Buzz nog intensiever op de markt van de goedkope stoelen te zullen begeven.

,,Low cost is een markt met een enorm groeipotentieel, met een verwachte toename van 20 tot 25 procent over de komende twee jaar'', zegt Floris baron van Pallandt, president-directeur van Buzz. Buzz, de prijsvechter van de KLM op Britse bodem, wordt uit dochter KLM UK gehaald en gaat als zelfstandige divisie verder. In Nederland wordt het Basiq-concept van dochterbedrijf Transavia uitgebreid.

Buzz gaat zich concentreren op vervoer tussen Engeland, Frankrijk, Duitsland en Spanje. Sinds zondag vliegt Buzz ook tussen de thuisbasis Stansted, bij Londen, en Schiphol. Buzz begon drie jaar geleden met goedkope vluchten (waarbij passagiers voor service aan boord apart moeten betalen) om tegenwicht te bieden aan Ryanair en Easyjet, de twee meest succesvolle prijsvechters.

De KLM kiest hiermee voor een duidelijk andere koers dan `klassieke' maatschappijen als British Airways en Air France, die de afgelopen jaren ook low cost-divisies in het leven riepen, maar deze vrij snel weer van de hand deden. Lufthansa neemt een tussenpositie in. De Duitse maatschappij heeft een aandeel van 25 procent in de prijsvechter Germanwings.

In mei wilde de KLM Buzz nog laten opgaan in Basiq. Van Pallandt werd speciaal hiervoor benoemd tot president-directeur van Transavia, naast zijn positie bij Buzz. Maar die integratie is nu van de baan. ,,Basiq is slechts een price label van Transavia. We hadden niet genoeg tijd om dat uit het bedrijf te trekken, want de concurrentie is groot'', aldus Van Pallandt. De KLM kwam ook tot de conclusie dat Schiphol niet de ideale basis is voor een budgetmaatschappij. ,,In ons Europese palet zie je dat de Nederlandse markt te klein is, terwijl Schiphol te duur en te verstopt is.''

Van Pallandt draagt morgen na zeven maanden al weer de leiding van Transavia over, ad interim aan Tjero Zomer. Geeft dat niet een verkeerd signaal af? Van Pallandt: ,,Misschien wel, maar binnen de KLM Groep heb ik de meest dedicated focus op low cost. Ik was even kapitein op twee schepen die dezelfde kant op voeren. Nu vaart er bij wijze van spreken de een naar Panama en de ander naar Taiwan en zal ik één schip moeten verlaten.''

De KLM voert meer wijzigingen door. KLM UK en KLM Cityhopper, twee regionale maatschappijen die zorgen voor de aanvoer van passagiers naar de grote vliegvelden, worden samengevoegd. Binnen Transavia, dat chartervluchten en lijndiensten verzorgt, wordt het Basiq Air-concept uitgebreid. Aan de bestaande zes bestemmingen volgens dit goedkope principe worden er in april 2003 nog eens zeven toegevoegd. De consument kan voortaan ook stoelen op chartervluchten on line boeken.

De vereniging van reisbureaus in Nederland, ANVR, zegt teleurgesteld te zijn over de plannen van KLM/Transavia. Passagiers voor Basiq Air en seat only op charters kunnen straks de reisagent overslaan die daardoor de commissie van de luchtvaartmaatschappij misloopt. Commentaar van Van Pallandt: ,,Het consumentengedrag is veranderd en daar moeten wij èn de reisbureaus zich aan aanpassen. Mensen willen 24 uur per dag kunnen boeken, dus moeten wij ook 24 uur per dag in ons winkeltje staan. Maar tante Truus die een stoeltje naar Malaga bij ons wil, kan nog steeds bij de reisagent terecht. Alleen zal de agent dan de commissie aan haar moeten berekenen. De reisbureaus moeten wel met hun tijd meegaan.''

    • Lolke van der Heide