`Eet niet te vaak Big Mac'

Het gebeurt maar zelden: een onderneming die tegen zijn eigen producten adverteert. Maar wel in Frankrijk. Daar verschenen eerder dit jaar advertenties in damesbladen over zwaarlijvigheid bij kinderen, betaald door McDonalds.

In de `advertorial' (een advertentie die eruit ziet als een artikel) in het tijdschrift Femme Actuelle staat dat het aantal bezoeken aan fast-foodrestaurants niet verboden zou moeten worden, maar zeker wel beperkt. ,,Er is geen enkele reden excessieve hoeveelheden gemaksvoedsel te eten, net zo min als meer dan eens per week naar een McDonald's te gaan'', zo staat volgens berichten van The New York Times en Associated Press in de advertentie.

Volgens het advertentiebureau Euro RSCG dat verantwoordelijk is voor de campagne was het de bedoeling aan te geven dat het voedsel van McDonald's deel kan uitmaken van een gebalanceerd wekenlijks dieet.

Het Nederlandse hoofdkantoor van McDonald's kon vanochtend geen commentaar geven. Wel staat op de Nederlandse website van de onderneming te lezen dat ,,alles wat voor een gevarieerde maaltijd nodig is, zoals brood, groente, melk, vis of vlees, terug te vinden is in het McDonald's-assortiment. Een maaltijd bij McDonald's past heel goed in een gezond en evenwichtig eetpatroon''.

Dertig jaar geleden werden werd het eerste Nederlandse McDonald's-restaurant geopend. Inmiddels zijn dat er 212. Weereldwijd zijn er meer dan 30.000 vestigingen die dagelijks 121 miljoen klanten bedienen.

Het Amerikaanse hoofdkantoor in Illinois stelde wel een verklaring op. ,,Dit is de mening van een Franse consultant'', zo verweerde de restaurantketen zich. ,,We delen de opvatting geenszins.'' De relatie tussen het Amerikaanse bedrijf en de Franse klanten is al langer moeizaam. Zo kreeg McDonald's forse kritiek ten tijde van de gekke-koeienziekte en bestormde een groep boze boeren in 1999 een vestiging in Millau.