Valse windvaantjes

Gaat het goed met de economie, dan gaat het goed met de uitzendbureaus. En andersom.

Randstad zag gisteren de omzetdaling bijna tot stilstand komen. Kunnen we, als concurrent Vedior morgen met goede cijfers komt, met een opgelucht gemoed de recessie als verleden tijd bestempelen?

Helaas. Was het maar zo simpel. Dat uitzendbureaus de barometer van de conjunctuur zijn, is al lang niet meer vol te houden. Begin 2000, toen de economie wereldwijd nog op volle toeren draaide kwam het ene uitzendbedrijf na het andere met een winstwaarschuwing.

Werkgevers bleken in de krappe arbeidsmarkt uitzendpersoneel snel als vaste kracht aan te nemen. De uitzendbureaus zagen hun menselijk kapitaal massaal weglopen. En een jaar eerder waren hun aandelenkoersen al aan een langdurige daling begonnen.

Ook nu bestaat een paradox tussen de algemene economische gezondheid en het welzijn van een uitzendbureau: de winstmarge van Randstad dreigt te dalen als gevolg van een naderend economisch herstel. Grote bedrijven zijn bij een opleving de eerste om uitzendkrachten aan te nemen, zoals ze ook vooroplopen in het afstoten van arbeidskrachten. Omdat grotere bedrijven doorgaans meer korting bedingen dan kleinere klanten van Randstad loopt de winst in relatie met de omzet nu terug. Op zo'n manier doet economisch herstel zelfs pijn.

Niet voor niets is Randstad uiterst voorzichtig in zijn voorspellingen. Gisteren constateerde het concern bijvoorbeeld omzichtig dat ,,de omzetdaling in Duitsland het laagste punt heeft bereikt''. Voor de rest is kosten besparen het parool, hetgeen ook voor de gemiddelde koekjesfabriek al jaren van toepassing is.

Maar koekjesmakers zien hun omzet niet opspringen na een economische malaise. Uitzenders rekenen daar wel op als de bedrijvigheid van hun klanten weer gaat groeien. De automatiseringsexperts van Randstad-dochter Yaught vervelen zich te pletter in hun startblokken.

De belegger is minder optimistisch over nieuwe gouden tijden. Hij heeft de afgelopen jaren gezien dat de beleidsmakers bij Randstad en Vedior lang niet zo flexibel op de veranderende omgeving hebben gereageerd als van een verschaffer van flexibele arbeid verwacht mag worden.

En de belegger die wil weten hoe het economisch klimaat zich gaat ontwikkelen, moet het helaas met de oude, vertrouwde economische indicatoren doen. Inflatie, werkgelegenheid en industriële productie.

De kwartaalwinst van Randstad waren gisteren nog niet de deur uit of het ingeklapte consumentenvertrouwen in de VS werd bekend. Die tegenvaller trok alle aandelen omlaag. Inclusief die van Randstad en Vedior.

    • Erik van der Walle