Unilever heeft weinig last van recessie in VS

Voedings- en zeepfabrikant Unilever stelt zijn winstverwachting naar boven bij. Het bedrijf heeft relatief weinig last van de teruglopende economie in de Verenigde Staten en de rest van de wereld.

Hoewel de omzet in de VS met zeven procent daalde door het afstoten van enkele bedrijfsonderdelen, nam de winst daar met 1 procent toe. Dat kwam door hogere winstmarges en een goede verkoop van producten van Knorr, Wishbone dressings en afslankproducten van Slim Fast. De autonome omzet in de VS nam met 1 procent toe.

Voor de tweede keer in drie maanden stelt Unilever haar winstprognose voor dit jaar bij. Het concern verwacht een stijging van de winst per aandeel van 18 à 20 procent, in plaats van rond de 15 procent. Het concern denkt dat kan door een versnelde groei van zijn topmerken zoals Omo, Becel, Ola, Dove, Lipton en Hellmann's (mayonaise).

De koers van het aandeel Unilever steeg vanochtend op de effectenbeurs sterker dan het AEX-gemiddelde en kwam 3,9 procent hoger uit tot 62,45 euro rond het middaguur.

Het concern betaalde de afgelopen drie maanden ook veel minder rente dan een jaar eerder. Dat kwam door lagere tarieven en omdat de schuld, vooral aangegaan voor de overname van Bestfoods, in een jaar met ruim 4 miljard euro is teruggedrongen tot 18,8 miljard euro.

Het concern richt zich sinds twee jaar met een omvangrijk besparingsprogramma 'De weg naar groei' op zijn vierhonderd zogeheten leidende merken. Deze zagen de omzet in de laatste drie maanden 5,4 procent stijgen. Door de verkoop van minder renderende activiteiten en negatieve valuta-invloeden daalde de totale netto-omzet van Unilever in het derde kwartaal met 9 procent tot 11,9 miljard euro. Zonder de valuta-invloeden bleef de omzetdaling beperkt tot 1 procent.

In het derde kwartaal steeg de door Unilever gehanteerde winst per aandeel voor bijzondere posten en afschrijving met 18 procent tot 1,22 euro. Dat was veel beter dan de 1,15 euro die analisten gemiddeld hadden voorspeld.

De omzet van Unilever in Europa steeg, exclusief ijs, met 4 procent. Vooral bak- en braadproducten presteerden goed, met name Becel. Door mee reclame te voeren stegen de verkopen van onder meer Bertolli, Knorr en Slim Fast bovengemiddeld. De ijsomzet stelde iets teleur door het tegenvallende weer. De bruto-winstmarge bij de divisie Europa steeg tot recordhoogte: van 17,4 naar 18,3 procent.