TUI waagt zich aan grote verandering

De Britse reisonderneming MyTravel is in de problemen gekomen. Kan het TUI, nummer 1 in de wereld, daar van profiteren? ,,Alles draait om de sterke merken''

Louis Frankenhuis (53), de voorzitter van de raad van bestuur van TUI Nederland zweert bij naamsbekendheid. In tijden dat het economisch niet zo goed gaat, vallen consumenten terug op vertrouwde producten en merken. Toch waagt de marktleider zich aan een grote verandering: alle 217 reisbureaus van Arke en Holland International heten vanaf vrijdag World of TUI Reisbureau.

Dat klinkt als een tegenstelling?

,,We nemen een zeker risico door Arke en Holland International van de gevel te halen, maar het is een gecalculeerd risico en daar draait het bij ondernemerschap tenslotte om. De beide merken verdwijnen overigens niet, ze blijven bestaan als touroperators en de brochures liggen straks nog prominent in onze etalages. Ik geef toe dat we hinken op twee gedachten, maar het getuigt ook van lef. We willen eenduidigheid bereiken. Het grote publiek verwart nu een reisbureau (waar men een willekeurige reis koopt, red.) met een touroperator (samensteller en uitvoerder van de reis, red.). Arke en Holland International waren reisbureau èn touroperator en daar hebben we nu een einde aan gemaakt. Ik moet toegeven dat het Laurus-syndroom wel een aantal keren door mijn hoofd is gespookt.

De nieuwe winkels zien er dynamisch en gelikt uit. Een reisbureau moet geen administratiekantoor zijn, maar een onafhankelijk karakter hebben waar reisexperts de klanten bedienen. Vlak voor de kerst beginnen we in Amersfoort nog een geheel nieuw concept: het experience reisbureau, waar de klant met behulp van multimedia wordt geïnspireerd om op reis te gaan. Het is gevestigd in het oude stationsgebouw. Het gaat om een proef en als het lukt wordt het onze flagship store.''

Wat doet MyTravel niet goed?

,,Als je te maken hebt met een stagnerende markt, zoals nu, moet je terugvallen op sterke merken. Die hebben wij, met Holland International, Kras en Arke in Nederland, Thomson in Engeland en onder meer Hapag Lloyd in Duitsland. Zo wisten we onder andere op de bulkbestemmingen naar de Middellandse Zee marktaandeel te winnen. MyTravel kan niet terugvallen op die naamsbekendheid.

Ons moederbedrijf TUI AG is financieel een zeer sterke onderneming, die pan-Europees werkt. Het concern heeft altijd heel goed afgewogen welke overnames moesten worden gepleegd en welke niet. En als de markt het in het ene land wat minder doet moet je zorgen voor compensatie elders.

De consument wil in onze branche niet per se het goedkoopste product, ze willen een optimale prijs-kwaliteits verhouding. Bedrijven met goedkope reizen hebben het daarom moeilijk op het moment. Budget luchtvaartmaatschappijen, die alleen vliegtuigstoelen aanbieden, doen het wel goed, maar dan hebben we het over een heel ander product.''

MyTravel nam vorig jaar NBBS over, TUI had ook belangstelling.

,,We hadden wel gewild, maar er was te weinig tijd. MyTravel, toen nog Airtours geheten, was ons voor. Het bleek heel moeilijk om een nieuwe keten in een jaar rendabel te krijgen.''

Terroristische aanslagen hebben altijd meteen gevolgen voor de toerisme-industrie. Hoe houden jullie je bedrijfsresultaat op peil?

,,Ik wil niet verhullen dat het moeilijke tijden zijn. Toen ik hoorde over de bomaanslag op Bali dacht ik voor mezelf ook: daar moet je even niet naar toe. Je probeert je te verplaatsen in de belevingswereld van de klant. Vakantie moet prettig en ontspannend zijn, zonder een zweem van onveiligheid.

Als bedrijf moet je zorgen voor maximale flexibiliteit in je gamma. Wanneer een bestemming wegvalt, moet je een noodplan klaarhebben. Toen de reizen naar Noord-Amerika na 11 september 2001 kelderden konden we binnen een maand nieuwe reisproducten voor Italië en Frankrijk als vervanging aanbieden. En het toerisme naar Israël is bijna helemaal weggevallen. In plaats daarvan gaan er meer mensen met ons naar Egypte, Cyprus en Jordanië.

Er zijn andere landen waarvan we weten dat er een bedrijfsrisico bestaat, daarvoor hebben we noodscenario's klaarliggen. Ik wil geen landen met naam noemen, maar vind het absurd wat er nu bij voorbeeld over Thailand wordt gezegd. Het is daar veilig. Op de keper beschouwd kun je bijna overal ter wereld te maken krijgen met aanslagen. Uiteraard volgen we de aanbevelingen van Buitenlandse zaken.''

    • Lolke van der Heide