Stormschade beloopt ruim 100 miljoen euro

De verzekerde schade veroorzaakt door de storm van zondag beloopt ruim 100 miljoen euro, zo laat het Verbond van Verzekeraars in Rijswijk weten. De schade betreft kassen, huizen, voertuigen, inboedels en opstallen. De schade aan de bossen is wel zichtbaar, maar niet omvangrijk. De kustverdediging is nauwelijks beschadigd, aldus de Unie van Waterschappen.

De storm was de zwaarste sinds 1990, toen de totale verzekerde schade op 800 miljoen euro uitkwam. Ditmaal waren de windsnelheden lager. Niettemin is 2002 een slecht jaar voor de verzekeraars, omdat twee eerdere stormen in februari en maart samen ook al voor circa 100 miljoen euro schade veroorzaakten.

Volgens Staatsbosbeheer valt de schade aan de bossen wel mee. Er zijn enkele duizenden kubieke meters hout afgewaaid. Vergeleken met de storm in 1973 toen miljoenen kubieke meters hout neergingen, is de schade zeer overzichtelijk. In 1973 hield een zeer zware storm vooral in het binnenland huis, waardoor halve bossen tegelijk omwoeien.

De windsnelheden in het westen van het land waren aanmerkelijk hoger dan in het binnenland. In het landgoed Elswoud bij Bloemendaal sneuvelden vijftig bomen en ook het Kuinderbos in Flevoland en de wilgenbossen in Zuid-Holland werden zwaar getroffen.

Staatsbosbeheer waarschuwt wandelaars om voorlopig niet de bossen in te gaan. Er hangen nog steeds veel dode takken in de kronen die kunnen vallen. Ook kan het neergewaaide hout onder spanning staan, waardoor takken bij aanraking plotseling losschieten en verwondingen kunnen veroorzaken. De paden met de gevaarlijkste stukken bos zijn afgezet. Het zal nog wel enkele dagen duren voordat alle bossen weer toegankelijk zijn.

De duinen zijn door de storm van zondag niet beschadigd. Alleen bij Zandvoort en bij Hoek van Holland is aan de duinvoet wat zand weggeslagen, aldus een woordvoerder van de Unie van Waterschappen. Ditmaal kwam het water tijdens het hoogtepunt van de storm niet hoog genoeg om veel kwaad te kunnen aanrichten. De afgelopen decennia was de schade aan de kustverdediging na iedere storm steeds aanzienlijk. Maar de afgelopen jaren is veel zand nabij de kust opgespoten, waardoor de golven al ver van het strand gebroken worden.

De Nederlandse Spoorwegen hebben inmiddels alle bovenleidingen hersteld. Wel kampt de NS nog met problemen die zijn veroorzaakt door de grote bladval. Tussen Utrecht en Arnhem en tussen Venlo en Roermond rijden de treinen langzaam. Ook kampt de NS met gebrek aan rijtuigen, doordat veel wielen door slip op trajecten met natte bladeren ongelijkmatig zijn gesleten.