Spruitjes met pijnboompitten en sperziebonen met shii-take

Eet meer groenten en fruit voor je gezondheid. Zo luidt de boodschap van het Voedingscentrum, waar ik mij graag bij aansluit. Daarom vandaag twee `snelle' recepten die daar recht aan doen. Voor het eerste recept: maak de spruitjes schoon. Snijd de onderkant van de steelaanzet af en kruis de `voet' van het spruitje met een mes in. Dit insnijden zou het gelijkmatig garen van de spruitjes ten goede komen. Kook de spruitjes in ruim kokend water met wat zout in een dekselloze pan. Spruitjes behouden zo hun vitamines en blijven mooi van kleur. Kleine spruitjes moeten vijf minuten koken, de gebruikelijke middelmaat acht tot tien minuten. Spoel ze af met koud water en laat ze uitlekken. Verhit de olie in een koekenpan en bak hierin de pijnboompitten lichtbruin. Laat die op keukenpapier uitlekken. Pel en snipper de sjalot. Verhit de boter in een wok of koekenpan. Bak hierin de snippers sjalot en desgewenst de spekjes twee minuten op laag vuur. Doe de spruitjes en de tijm erbij en laat alles al omscheppend op hoog vuur warm worden. Roer de crème fraîche door de spruitjes. Voeg naar smaak zout en peper toe. Strooi de pijnboompitten erover. Direct serveren.

Voor het tweede recept: haal de sperziebonen af. Kook ze in kokend water met zout in acht tot tien minuten gaar. Spoel ze met koud water af om doorgaren te voorkomen als de maaltijd nog niet in zicht is (dus als u eerder op de dag aan het voorbereiden bent). Pel en snipper de sjalot en de knoflook. Wrijf de shii-take schoon en snijd ze in plakjes. Verhit een klontje boter in een wok of ruime koekenpan en bak hierin de snippers sjalot en knoflook twee minuten op laag vuur. Doe er de paddestoelen bij en roerbak die in twee tot drie minuten gaar. Voeg de sperziebonen toe en schep ze om tot ze warm zijn. Op smaak brengen met zout en peper.