Sponsorgeld TPG naar hulpproject

Aan een gangwand in het TPG-hoofdkantoor in Hoofddorp hangt een kleurenfoto van topman Peter Bakker voor een Afrikaanse hut. De opname is van een bezoek eerder dit jaar aan een ontwikkelingsproject.

Vandaag is Bakker opnieuw vertrokken naar Tanzania, ditmaal in gezelschap van zestien zogenoemde high potentials, veelbelovende TPG'ers. Zij moeten met eigen ogen zien hoe de `passie' van het ontwikkelingswerk kan worden gekoppeld aan de `efficiency' van een logistieke dienstverlener.

Want TPG gaat in ontwikkelingssamenwerking en zal de details daarvan eind dit jaar bekendmaken. Maar gisteren al, na de presentatie van de cijfers over het derde kwartaal, zei Bakker dat TPG een partnership wil met een ontwikkelingsorganisatie.

De keuze om de naam TPG te verbinden met ontwikkelingswerk maakte Bakker in de nasleep van 11 september. Op een vlucht naar Singapore werd hij lezend in Business Week geconfronteerd met de opvatting dat armoede een voedingsbodem voor terrorisme kan zijn. Daaraan gekoppeld was de vraag: en wat doet ú daar aan?

De samenwerking met een ontwikkelingsorganisatie moet het antwoord van TPG zijn op die vraag. Bakkers inzet: niet geld geven, maar dat waar je als bedrijf goed in bent. In het geval van TPG: logistiek. ,,Wij hebben geen verstand van ontwikkelingswerk, maar we kunnen wel logistiek de zaak strak zetten, tot aan de haven of luchthaven van een ontwikkelingsland'', zegt Bakker. Een ontmoeting eerder dit jaar met secretaris-generaal Kofi Annan van de Verenigde Naties op de Duurzaamheidstop in Johannesburg bevestigde Bakker in zijn idee.

TPG zegt niet in eerste instantie uit te zijn op meer naamsbekendheid. Bakker: ,,We moeten bescheiden beginnen. Pas als we na een paar jaar resultaten laten zien, moeten we er mee naar buiten komen''.

Het worden, bezweert Bakker in een verwijzing naar een column van Youp van 't Hek in deze krant, geen `skyboxen in de vluchtelingenkampen'. Het project komt in de plaats van de sponsoring met enkele miljoenen euro's van het Dutch Open golftoernooi. Autoraceliefhebber Bakker heeft nog gedacht aan Formule-I-sponsoring als alternatief, maar zag gauw dat TPG met zijn budget niet meer zou krijgen dan ,,een stickertje op de zijkant van een Ferrari''. Bovendien ,,past F-I-sponsoring niet in deze tijd''.