Hier volgt een omroepbericht

Monopolisten zijn groot in kleine lettertjes.

Diverse nutsbedrijven verwezen gedupeerde klanten na stroomstoringen naar de tekst van hun algemene leveringsvoorwaarden. Helaas, geen schadevergoeding. Zij moesten, mede onder druk van de rechter, inbinden.

De officiële Nederlandse effectenmarkt, Euronext, stapelt storing op storing. Getergde beleggers krijgen geen schadevergoeding. De kleine lettertjes.

De Nederlandse Spoorwegen vergoedt reizigers bij vertraging een deel van hun prijskaartje. Hoe meer oponthoud, hoe meer geld terug. Maar... de hellestorm van zondag valt niet onder de regeling. Zie de kleine lettertjes in de folder `Geld terug bij vertraging'.

De kaartjes van zondag compenseren kost misschien een miljoen euro. Zeg: een gouden handdruk van een topmanager.

Het gaat de NS kennelijk om het principe. Wanneer is sprake van ,,uitzonderlijke weersomstandigheden zoals storm en (stuif)sneeuw'' zoals de folder het noemt. En hoe weet de (potentiële) reiziger dat?

De NS mag geprezen worden dat zij zondagavond de veiligheid van reizigers en medewerkers niet op het spel wilde zetten en een algemeen spoorverbod afkondigde. Het pleit voor de NS dat zij consistent is in haar afwijzing van de natuurkrachten. Bijna twee jaar geleden vond de NS-top dat vertraging door storm en rukwinden niet meetelde in de cijfers over de beloofde punctualiteit. De enige aandeelhouder, de minister van verkeer en waterstaat, dacht daar anders over. De aandeelhouder won. NS-topman Huizinga en vrijwel alle commissarissen stapten op.

Maar in de kleine lettertjes houdt de NS vol dat natuurkrachten de reiziger twee keer duperen: én geen trein én geen geld terug. De NS hebben het zich, om wille van het eigen profijt, moeilijk gemaakt. Vroeger kon de baliemedewerker zeggen: sorry, we rijden niet meer, ik verkoop u geen kaartje. Met de automaten mist de NS het contact met een deel van zijn klanten. Ook de verkoop van kaarten als het weekendretour schept verplichtingen voor de NS om niet alleen heen, maar ook terug te reizen.

In de loop van zondagmiddag was het treinverkeer in delen van het land al volledig gestremd. De NS schermt met een gegeven advies om niet op reis te gaan. Het NOS Journaal van 12.00 zondagmiddag meldde wel een advies van de politie niet de weg op te gaan, maar niet één van de NS. Ook op de elektronische borden die de NS op stations heeft gehangen stond tot ver in de middag niets over thuisblijven.

Je zal maar Bomhoff heten, geen tv hebben en fervent treinreiziger zijn.