Ahold opent honderden mini-winkeltjes in Europa

Supermarktbedrijf Ahold wil in Nederland en andere Europese landen honderden mini-winkels openen die lijken op de Nederlandse AH To Go. In deze winkeltjes zijn kant-en-klare voedingsproducten te koop voor ontbijt, lunch en tussendoortjes, zoals sandwiches, broodjes, wraps, snoep en flesjes vruchtensap. De hoog geprijsde artikelen in kleine meeneemverpakkingen komen te liggen in winkelcentra in binnensteden, treinstations en benzinepompen langs autowegen.

Dat zegt directeur Dick Boer van winkelketen Albert Heijn in een vraaggesprek met deze krant. ,,Steeds vaker eet de consument buitenshuis, op verschillende tijdstippen. We denken dat dat in de toekomst fors verder groeit. Met AH To Go spelen we daarop in.''

Nu loopt een proef met elf AH To Go-winkeltjes bij Esso-pompstations in Nederland. Als die proef eind dit jaar met succes wordt afgerond, komen er volgend jaar veertig vestigingen van AH To Go bij, waarvan de helft bij Esso-pompstations. De andere winkeltjes zijn gepland in stadscentra, NS-stations, op universiteiten en ziekenhuizen. In 2007 zijn er minimaal 130 AH To Go's in Nederland.

Een vergelijkbare uitbreiding is gepland voor Noorwegen, Zweden, Denemarken en Tsjechië, zegt AH-directeur Boer. In Scandinavië werkt moederbedrijf Ahold in een joint-venture samen met ICA, dat meer dan drieduizend winkels heeft. In Zweden draaien al winkeltjes proef onder de naam ICA Express. Nog dit jaar opent het eerste Tsjechische filiaal in Praag.

,,AH To Go is een concept dat in veel landen kan werken'', meent de AH-directeur. Een woordvoerder van Ahold ziet goede expansiekansen voor de formule in andere Europese landen waar Ahold zit: Spanje, Portugal, Polen, Slowakije en de Baltische staten. De uitbreiding vindt plaats vanaf 2004, maar nader onderzoek kan uitwijzen dat sommige landen afvallen.

De toenemende vraag naar gemaksvoeding heeft ook gevolgen voor het assortiment in supermarkten van Albert Heijn. ,,De komende jaren liggen in onze winkelschappen steeds meer maaltijdcomponenten (groentemix, gesneden groente etc.) voor het maken van maaltijden.'' De omzet van gemaksproducten in AH's is in vijf jaar gestegen van 35 naar 45 procent van de verkopen. ,,Dat stijgt de komende vijf jaar nóg harder naar 63 procent'', zegt Boer.

Albert Heijn gaat in zijn supermarkten meer maaltijden aanbieden die in enkele minuten in magnetron of oven kunnen worden bereid. Boer speelt hiermee én met de AH To Go's in op het groeiende aantal tweeverdieners, alleenstaanden en gebroken gezinnen. ,,Zij ervaren een gevoel van tijdsdruk en zijn steeds mobieler.''

    • Frits Baltesen