Populariteit internet neemt af in Australië

Na het uiteenspatten van de internetluchtbel op de effectenbeurs, moet de technologische snelweg opnieuw een tegenslag te incasseren. In Australië is het internetgebruik namelijk afgenomen.

De daling is de eerste sinds 1999, het moment dat de zogenaamde Internet Uptake Index werd opgezet door onderzoeksbureau MISC. Deze index van het internetgebruik is in de periode april tot juli met 3 procent gedaald, ofwel 300.000 Australiërs verlieten het net.

De daling is geen verrassing, de groei was al vrijwel tot stilstand gekomen in de eerste maanden van het jaar. De ommekeer, die door MISC als een ,,serieuze en ongehoorde correctie'' wordt omschreven, kan een wereldwijde trendbreuk betekenen voor het internetgebruik. De afgelopen jaren steeg het wereldwijde gebruik van het web explosief en werden er regelmatig groeicijfers van 20 procent per kwartaal genoteerd.

Australië mag dan slechts 20 miljoen inwoners hebben, er zijn weinig landen met zo'n hoge penetratiegraad van het internet. Volgens MISC heeft de groei van het internet in Australië zijn top bereikt en kan er pas weer nieuwe groei optreden als de nieuwe technologie, internet via de mobiele telefoon, populair wordt. Het gebruik van breedband, internet via de kabel, heeft ook geen vlucht genomen door beperkingen van het kabelnetwerk en technische problemen met het breedband service van telecomgigant Telstra, de marktleider in Australië.

De daling in de periode april, mei en juni is mede veroorzaakt door strengere regels over inhoud van websites, technische problemen van internetaanbieders en het instorten van enkele van de aanbieders, aldus MISC. Ook was het niet langer mogelijk om muziek van het web te halen via de site Napster, aldus MISC, dat eraan toevoegde dat ook deze ontwikkeling het internet voor sommigen minder aantrekkelijk maakt.

Wereldwijd maken meer dan 580 miljoen mensen gebruik van het web. Niet alleen overigens in landen als Australië, de Verenigde Staten en Europa, maar ook in China en Brazilië. De Europeanen vormen met 186 miljoen de grootste groep internetgebruikers.

In Nederland surft ongeveer 61 procent van de bevolking, vooral de e-mail is zeer populair. Zo'n 91 procent van de Nederlanders op het net e-mailt een of meerdere dagen in de week. Verder wordt het world wide web door de 6,8 miljoen Nederlanders vooral gebruikt voor het zoeken naar informatie, telebankieren en het downloaden van software en muziek. Uit een onderzoek van bureau Nipo blijkt echter dat het gebruik niet veel verder gaat. De internetgebruikers kochten bijvoorbeeld voor 445 miljoen euro via internet in de eerste helft van 2002. Dat is een stijging van 86 procent voor de internetwinkels, maar slechts 1,2 procent van de totale detailhandel.