Chopin

,,Veel mensen zien me als een Chopin-specialist en ik voel ook een diepe verwantschap met Chopin. Ik hou van die afwisseling van stormachtig en sereen, van emotioneel en meditatief, die zo typerend is voor zijn pianomuziek. Dat heeft te maken met mijn leeftijd. Jonge mensen zitten boordevol emoties, óók in China.''

Nadat hij in 1999 de derde prijs had gewonnen op het Franz Liszt Concours in Utrecht, won de Chinese pianist Yundi Li (1982) in 2000 de Gouden Madaille van het 14de Internationale Chopin Concours in Warschau. Stanislav Bunin won dit vermaarde concours in 1985, daarna werden er vijftien jaar lang geen eerste prijzen meer uitgereikt. Yundi Li, de jongste winnaar in de 75-jarige geschiedenis van het Chopin Concours, speelt donderdag in het Utrechtse Vredenburg vier Scherzi van Chopin en de beruchte Sonate in b van Liszt. En profil toont Yundi Li, alom geprezen vanwege de instrumentale en muzikale balans in zijn poëtische spel, een opvallende gelijkenis met de Chopin van de daguerrotypes, de eerste foto`s. Het verschil is dat Li een beugel draagt.

,,Vlak voor het Chopin Concours kreeg ik een cadeautje van mijn oude hospita in China. `Dit zal je geluk brengen', zei ze. Het was een ring die ik na het concours nooit meer heb afgedaan. Inmiddels geef ik recitals over de hele wereld en heb ik een exclusief contract bij Deutsche Grammophon. Op mijn eerste cd speel ik verschillende nocturnes, impromptu's, de Grande Polonaise en de Derde pianosonate in bes van Chopin.

,,Maar ik hou niet alleen van Chopin. ik hou ook van Liszt, Brahms, Ravel, Prokofjev en andere componisten uit de 19de en 20ste eeuw. En natuurlijk van Haydn, Mozart en Beethoven.

,,Dan Zhao Yi, die mijn pianoleraar werd toen ik negen jaar was, heeft me ingewijd in de geheimen van de Westerse muziek. Zelf is Dan Zhao Yi autodidact. In zijn jeugd werden in China piano's stuk geslagen. Westerse bladmuziek werd verbrand. Tijdens de Culturele Revolutie was klassieke muziek in de ogen van de communisten een verwerpelijke bourgeois aangelegenheid. Musici kregen vernederende baantjes en werden door de staat `heropgevoed'.

,,Mijn ouders hadden niet zoveel met muziek. Mijn vader heeft een staffunctie bij een staalfabriek en mijn moeder is laborante. Als peutertje zat ik met mijn oor tegen de radio geplakt wanneer er klassieke muziek werd uitgezonden. Toen ik vier was heb ik mijn moeder een accordeon afgetroggeld. Op mijn zevende mocht ik naar pianioles, omdat mijn ouders hadden gehoord dat musiceren erg goed zou zijn voor de ontwikkeling van mijn hersenen. Daarna besefte ik al snel dat ik later pianist wilde woren.

,,Arthur Rubinstein, die muziek kan overbrengen als een universele ervaring, was een van mijn eerste idolen. Ik heb ook veel bewondering voor Pollini, Argerich en Zimmerman, allemaal allemaal pianisten die ook ooit het Chopin Concours hebben gewonnen. Zelf heb ik nog lang niet mijn top bereikt. Ik studeer nu in Hamburg bij Arie Vardi. Ik heb het gevoel dat ik me moet onderdompelen in de Westerse cultuur om recht te kunnen doen aan de grote componisten. Als ik een opera van Bellini heb gehoord, begrijp ik ineens nog veel meer van de `bel canto'-stijl van Chopin.''

Yundi Li: 31/10 20.15 uur Muziekcentrum Vredenburg Utrecht. Res.: (030)

    • Wenneke Savenije