Sir Alan klaagt over een `verkalkt' West End

De popzangeres Madonna kan niet acteren en heeft alleen curiositeitswaarde. Het publiek zou meer aan haar hebben als ze in een museum was gezet, ,,achter een rood koord, terwijl ze een bord spaghetti zit te eten in plaats van op de planken, waar ze zich totaal niet thuis voelt''. Dat zegt Sir Alan Ayckbourn, de populairste Britse toneelschrijver na William Shakespeare. Tijdens een lezing in het Apollo Theatre ging hij deze week frontaal in de aanval tegen de ,,obsessie'' van Londense theaterproducenten om pop- en filmsterren op de planken te zetten in plaats van ,,echte stukken met echte acteurs''.

Madonna speelde kortgeleden een lesbische kunsthandelares in Up for Grabs van de toneelschrijver David Williamson. Het stuk en de acteerprestaties van Madonna zijn door de critici met gemengde gevoelens ontvangen, maar de zaal was elke avond uitverkocht. Actrices Nicole Kidman, Gwyneth Paltrow en Cybill Shepherd, model Jerry Hall en popzangeresje Martine McCutcheon trokken en trekken in andere zalen op soortgelijke wijze publiek. Die trend bewijst volgens Ayckbourn hoe ,,verkalkt en lethargisch'' het commerciële West End is geworden.

Zie ook, aldus de drieënzestigjarige blijspelschrijver, het snijden in zijn laatste stuk, de trilogie Damsels in Distress, door de Londense producenten. De drie stukken worden niet achter elkaar gespeeld, zoals hij dat had gewild. Door de week wordt alleen het eerste deel gespeeld, en slechts in het weekeinde de hele trilogie.

Het was de laatste keer dat hij een stuk op West End laat uitvoeren, zei Ayckbourn. In de toekomst wil hij alleen nog naar fringe-theaters, zoals het Hampstead Theatre in noord-Londen, of het gesubsidieerde National Theatre, op de zuidoever van de Theems. En zou het louter toeval zijn dat juist in dat laatstgenoemde theater de nieuwe trilogie van toneelschrijver Tom Stoppard, The Coast of Utopia, wél compleet wordt vertoond?

En, denken sommigen, was het toeval dat Ayckbourn onvermeld liet dat actrice Glenn Close daar nu dagelijks drommen toeristen trekt met A Streetcar Named Desire?