Deze tekeningen zijn niet van Dick Bruna

Nijntje-tekenaar Dick Bruna is not amused over de reclamecampagne van Sire tegen `verruwing' in zijn simpele kinderboekjesstijl. Paul Steenhuis sprak met de betrokkenen.

Het was de bedoeling van de Stichting Ideële Reclame (Sire) de voortschrijdende `verruwing in de omgangsvormen' aan de orde te stellen in een nieuwe ideële-reclamecampagne. Maar het ziet er naar uit dat door de campagne vorm te geven als een parodie op Dick Bruna's kleurige kinderprentenboekjes, Sire zelf de grenzen van fatsoenlijke omgangsvormen enigszins heeft overschreden. Dat vindt in ieder geval het bedrijf dat de copyrights regelt voor Dick Bruna, Mercis b.v. in Amsterdam. Daar waakt men erover of zijn getekende figuren als Nijntje en Betje Big niet zonder toestemming en oneigenlijk worden gebruikt.

,,Wij zijn door verschillende mensen benaderd die zich afvroegen of Dick Bruna aan de Sire-campagne meegewerkt had'', zegt een woordvoerster van Mercis. De campagne, die sinds vorige maand loopt, toont steeds een met dikke lijnen getekend figuurtje, en daarbij een tekstje, beide in een stijl die verwijst naar Bruna's prentenboekjes. Zo is er een plaatje van een oud dametje, met tekst erbij als In de tram: ``Mies zit in de tram. Daar komt Oma. `Mag ik daar zitten? Ik ben een beetje moe.' `Optiefen, ouwe graftak,' zegt Mies.'' Of in het verhaaltje In de bios, krijgt een meisje dat klaagt over een mobiele telefoon toegevoegd: `Hou je muil, snol'. En als Henk in In de auto wil invoegen, steekt Kees ,,zijn middelvinger op. `Nee', betekent dat. Goed zo, Kees. Henk is toch maar een suffe lul.''

Bij Mercis zijn ze niet blij met deze op Bruna geënte reclame, die ook op tv wordt uitgezonden, op tijden dat kinderen kijken. Hoewel ze dat niet ronduit zeggen. ,,We zijn in gesprek met Sire om de zaak op te lossen en tot die tijd hebben we een radiostilte'', zegt de Mercis-woordvoerster. Bij Sire is de reactie hetzelfde. Directeur Adri de Vries zegt dat ze geen commentaar wil leveren. ,,We zijn in gesprek met Mercis en hebben afgesproken niets te zeggen.''

Wel wil ze uitleggen waarom Sire deze vorm voor de campagne heeft gekozen: ,,Het past in onze reeks van campagnes om de aandacht te vestigen op de verruwing in de samenleving en het gebrek aan respect in omvangsvormen. We hadden een luchtiger campagne over de jongen die een propje in de prullenbak gooit en een held wordt. In deze campagne willen we de doelgroep, volwassenen, een spiegel voorhouden. Het is dan ook niet de bedoeling dat de spotjes voor acht uur 's avonds op tv worden uitgezonden'', zegt De Vries. ,,Er is gekozen voor een `kindverhalende' vorm, omdat het creatieve team van het reclamebureau dat deze campagne ontwierp denkt dat deze vorm het meest effect heeft, reacties los maakt. En dat blijkt te werken.''

De Vries zegt dat de campagne niet wordt stopgezet, maar er wel verder met Mercis wordt gepraat. Wanneer en of ze daar resultaat van verwacht wil ze niet zeggen. Voordat Sire de campagne vorige maand begon, circuleerden al kopieën van de tekeningen met teksten op internet, die bij wijze van kantoorhumor zonder context werden rondgestuurd. Ook zijn er inmiddels parodieën op internet te vinden met echte Bruna-tekeningen. De Vries is daar ontstemd over: ,,Dat was illegaal, dat lek naar internet. Wij weten niet wie dat gedaan heeft, maar dat was natuurlijk niet de bedoeling'', zegt de Sire-directeur.

    • Paul Steenhuis