Haricots verts met courgette

Veel groente eten is goed, dat begint nu wel door te dringen tot ons. En alle vlees dat afkomstig is van vliegende, rennende of zwemmende dieren is ook beter dan vlees van anderssoortige vleesverschaffers. Vlees kan ook weggelaten worden, er hoeft niet elke dag vlees te worden gegeten. Eet eens wat tofu ter vervanging, dagverse tofu wel te verstaan. Die is alleen verkrijgbaar in Chinese supermarkten bij mijn weten. En jammer genoeg heeft niet iedereen een Chinese supermarkt in de buurt en moeten de meesten van ons het doen met verpakte tofu met houdbaarheidsdatum uit de natuurvoedingswinkel. Maar die is niet lekker.

Het is mij een raadsel waarom er al niet veel meer verkooppunten met verse tofu binnen ieders bereik zijn gekomen in dit land. Waarschijnlijk niet voldoende rendabel omdat wij geen tofu-eters zijn. Maar dat zijn we niet omdat die voorverpakte tofu niet lekker is. En zo modderen wij maar aan. Wie eenmaal verse tofu heeft geproefd, wil niet anders meer. Natuurvoedingswinkels zouden zich moeten toeleggen op dagverse tofu. Dat zou meer aanloop en dus verkoop verschaffen, zodat ze beter het hoofd kunnen bieden aan concurrerende grootmachten die de kleine middenstand bestoken met een halfslachtig eco-assortiment. Houd buurtwinkeltjes in ere, want die kunnen inspelen op snelle aanvoer en bijzondere producten. Gemak is heel betrekkelijk als het om goed en lekker eten gaat.

Bereiding: Haal de haricots verts af. Snijd de uiteinden van de courgettes weg en snijd de courgettes dwars doormidden. Snijd de helften vervolgens overlangs in kwarten zodat pinklange reepjes worden verkregen. Kook de reepjes courgette in kokend en gezouten water bijtgaar in 4-5 minuten. Voeg de laatste 3 minuten de haricots verts toe. Schep de groenten bijtgaar uit het kookvocht, laat ze uitlekken en vermeng ze in een ondiepe serveerschaal met de kerstomaatjes en olijfolie. Laat de groenten iets bekoelen alvorens ze op smaak te brengen met pesto en zout en peper naar wens. Garneer met basilicum en citroen. Eet hierbij wat geblancheerde tofu, gestoomde vis of gegrilde eco-kip.