De Keersmaeker in charmant duet met huppellichte passen

De grote zaal van de Rotterdamse Schouwburg is onherkenbaar verbouwd. Met een ovalen speelvloer waaromheen het publiek zit, is de scheidslijn van toneel en zaal opgeheven. In en rond deze opstelling is een intieme danspiste geschapen. Grote lampen – prachtige exemplaren die van oudsher de Brusselse straten verlichten – hangen op twee meter boven de grond. Als sterren aan het firmament lichten ze een voor een op en doven tot slot om dan met een knal op de grond te ploffen, bij wijze van real time mechanisme in een verder tijdloos en ronduit betoverend duet dat Anne Teresa de Keersmaeker en Cynthia Loemij samen dansen.

De twee komen op met een prop glanzende kostuumstof onder de armen, als een verwijzing naar de tijd van Henry Purcell op wiens muziek ze dansen. Een grapje, want daarna dansen ze hoofdzakelijk in witte onderjurkjes, die hun frêle lichamen doen uitkomen. Spookachtig vaalblauw en transparant wit zijn de kleuren die de Belgische choreografe haar 26ste creatie meegaf, een honderd procent dansant duet dat ze Small Hands noemde en als ondertitel een dichtregel van e.e. cummings gaf: `Out of the lie of no/ rises the truth of yes'. De Belgische choreografe maakte Small Hands in 2001, kort voor haar avondvullende werk but if a look should (April me) waarmee haar groep Rosas dit jaar het twintigjarig jubileum vierde. Onwillekeurig doet dit duet denken aan Fase (1982), haar oerstuk ooit, samen met Michèle-Anne de Mey gedanst. In een recente schitterende verfilming viel Fase onlangs op de televisie te bewonderen. In vergelijking valt dan op hoeveel zachter, lichter en vrijer Small Hands is. In het ovalen speelvlak trekken de twee dansers lussen, halve en hele ronde banen, sierlijke patronen die iets van barokdans hebben. Voor- en achterwaarts scheren ze vlak langs elkaar heen, met huppellichte passen in een choreografie die versierd is met soms malle bewegingen, snelle korte sprongetjes, bedachtzame armvoeringen en impulsief hoog uitschietende benen. Ze ademen als één persoon, wisselen soms blikken vol verstandhouding, als samenzweerders die precies weten wat ze aan elkaar hebben. In een mooie afwisseling van muziek met stilten creëren de twee een even los en speels als hecht en compact dansweefsel, vaak gelijktijdig en asymmetrisch spiegelbeeldig en soms flitsend in dialoog met elkaar. Hun intense concentratie en superieure beheersing maken dat ze heerlijk ontspannen en met plezier kunnen dansen. Alleen dat al geeft dit charmante en intieme duet een meerwaarde. Maar bovenal is dit choreografische juweeltje een markant dubbelportret van een gerijpte danseres annex gelouterd kunstenares met haar beduidend jongere, superscherpe collega. Die verbondenheid – in eerlijkheid, met ruimte voor beider specifieke kwaliteiten – maakt Small Hands zelfs tot een ontroerend duet. En dat doet pijnlijk beseffen dat de dans van deze talentvolle zuiderbuur de laatste jaren wel weinig in dit land te zien was, ook nu slechts twee keer.

Rosas met Small Hands (out of the lie of no). Choreografie: Anne Teresa de Keersmaeker. Dans: De Keersmaeker en Cynthia Loemij. Decor en licht: Jan Versweyveld. Gezien: 24/10 Schouwburg Rotterdam. Herhaling: Aldaar 25/10. Inl.: (010) 40 44 111 of www.schouwburg.rotterdam.nl

    • Isabella Lanz