België eist meer geld HSL-traject

De Belgische spoorwegmaatschappij (NMBS) eist meer geld voor het vervoer van Nederlandse passagiers over het traject van de toekomstige hogesnelheidslijn van Amsterdam naar Parijs.

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat overweegt een arbitragezaak aan te spannen tegen de NMBS om een oplossing te creëren voor de problemen die zijn ontstaan over ,,de verdeling van de opbrengsten van het binnenlands vervoer'' bij de HSL-Zuid.

Al in december vorig jaar tekende de Nederlandse vervoerder High Speed Alliance (HSA), een consortium van Nederlandse Spoorwegen en KLM, een concept-overeenkomst met NMBS waarin de samenwerking op het Nederlands-Belgische deel van het traject van de HSL-Zuid werden omschreven. Daarin stond onder meer op hoofdlijnen beschreven welke stations zouden worden opgenomen in het traject, welke treinen gebruikt zouden worden en wat de verdeelsleutel van de opbrengsten van de lijn zouden zijn.

Maar bijna een jaar later constateert het ministerie van Verkeer en Waterstaat dat HSA en NMBS er nog steeds niet uit zijn. ,,De HSA onderhandelt sinds december zelf met de NMBS, maar omdat ze er niet uitkomen heeft HSA de Staat verzocht stappen te ondernemen'', zegt een woordvoerder van Verkeer en Waterstaat. ,,Het ministerie zal een juridische analyse maken om tekijken of de zaak via een arbitrage moet worden opgelost.''

Departement noch HSA wil bekendmaken hoe de opbrengsten van de HSL-Zuid tussen België en Nederland moeten worden verdeeld. De samenwerkingsovereenkomst tussen HSA en NMBS had al in juni van dit jaar gesloten moeten worden.

Ook in België maakt men zich ongerust over het ontstane conflict. De NMBS stelt volgens het ministerie dat er geen materieel kan worden besteld zolang er geen contract is getekend. Eerder dit jaar uitte NMBS-bestuurder L. Pardon al zware kritiek op de HSA. ,,De Nederlanders doen alsof wij niet bestaan'', zei Pardon in deze krant. Een woordvoerder van de NMBS erkent dat er een probleem bestaat met HSA, maar wil met het oog op de arbitragezaak ,,geen inhoudelijke mededelingen'' doen.

De aanleg van de HSL-Zuid is in volle gang, maar heeft maanden vertraging opgelopen door tegenslagen bij de bouw. Ook dreigt de de aanleg miljoenen euro's duurder te worden. De eerste supersnelle treinen zouden in 2007 van naar Parijs moeten gaan rijden.

    • Rob Schoof