GALERIE

Anton Corbijn

In de nieuwste fotoserie van Anton Corbijn (1955), Nederlands bekendste popfotograaf, spelen dode popsterren de hoofdrol. Vermomd als zijn overleden helden nam Corbijn voor het eerst zelf plaats voor de camera. Zijn geboortedorp Strijen diende steeds als decor voor de fotos. Zo staat John Lennon in de tuin van Corbijns ouderlijk huis, zit Bob Marley langs een Nederlands slootje en poseert Freddy Mercury voor de plaatselijke kapsalon. Bij sommige beelden is de fotograaf er verbazingwekkend goed in geslaagd om de popsterren weer tot leven te wekken. Toch lijkt de fotoserie in de eerste plaats over Corbijn zelf te gaan.

`a. somebody, strijen, holland. Fotos van Anton Corbijn. Torch Gallery, Lauriergracht 94, Amsterdam. 26 okt t/m 23 nov, do t/m za 14-18u.

Frank van den Broeck

Tekenaar Frank van den Broeck (1950) streeft volgens eigen zeggen naar een vorm van `beheerst toeval. Hoewel zijn werken snel en intuïtief ontstaan, heeft de kunstenaar veel aandacht voor formele aspecten als ritme, kleur en lijnvoering. Abstracte elementen worden door Van den Broeck afgewisseld met figuratieven motieven als vlinders, schedels, maskers en sleutelgaten. Het is onmogelijk om in deze composities eenduidige betekenissen te ontdekken, al blijkt uit de associatieve titels van de werken dat de kunstenaar zich laat inspireren door de literatuur, de muziek en de film.

Tekeningen van Frank van den Broeck. Galerie Slewe, Kerkstraat 105A, Amsterdam. T/m 20 nov, di t/m za 13-18u.

Atelier van Lieshout

De nieuwe tentoonstelling `SM van Atelier van Lieshout laat weinig aan de verbeelding over. Meer dan levensgrote anatomische modellen van penissen en vaginas worden afgewisseld met zogenaamde `Accessoires die voor SM-doeleinden gebruikt kunnen worden. Een serie tekeningen laat zien hoe een eenvoudige werkplaats of een garage in een handomdraai omgetoverd kan worden in een functionele SM-ruimte. Hoogtepunt van de tentoonstelling vormt de Mini-Sadist, een installatie van steigerbuizen, hout, polyester en touw die de toeschouwer uitnodigt zijn seksuele fantasieën uit te leven.

SM van Atelier van Lieshout. Galerie Fons Welters, Bloemstraat 140, Amsterdam. T/m 23 nov, di t/m za 13-18u.

Elly de Goede

Op haar tentoonstelling `Stillevens in Galerie De Witte Voet speelt kunstenaar Elly de Goede een spelletje met de waarneming. Aan de muur hangen diverse tweedimensionale voorstellingen van tafels die er zo echt uitzien dat het lijkt of ze uit de wand naar voren komen. De Goede scheurde de tafels uit papier. Vervolgens plaatste ze er uit klei gevormde, platte afbeeldingen van serviesgoed op. De sobere stijl van de koppen en kommen herinnert aan keramiek uit de jaren vijftig. Tegelijkertijd doen de stillevens van De Goede denken aan de dromerige schilderijen van Morandi.

Stillevens van Elly de Goede. Galerie De Witte Voet, Kerkstraat 135, Amsterdam. 26 okt t/m 27 nov, wo t/m za 12-17u.

Jan van Munster

De afgelopen veertig jaar heeft beeldhouwer Jan van Munster (1939) zich met één thema beziggehouden: energie. Zijn beelden, steevast uitgevoerd in een minimalistische vormentaal, gaan over warmte en kou, over magnetisme en radioactiviteit, of over licht en elektriciteit. Hij liet beelden bevriezen of opgloeien en zette sculpturen onder stroom. Bekend zijn Van Munsters granieten Accus, een soort reusachtige bowlingballen waar de toeschouwer zijn vingers in kan stoppen om zich zo met oerkracht te vullen. Omdat Van Munster dit jaar de Wilhelminaring, een oeuvreprijs voor beeldhouwkunst, gewonnen heeft, stelde Galerie Ramakers een tentoonstelling met zijn werk samen.

Beelden van Jan van Munster. Galerie Ramakers, Toussaintkade 51, Den Haag. T/m 10 nov, wo t/m za 11-17u, zo 13-17u.

En verder

Schilderijen van Giovanni Dalessi t/m 6 nov in The Living Room, Fokke Simonszstraat 10, Amsterdam; schilderijen van Arkadiusz Tomalka t/m 9 nov bij Aschenbach & Hofland Galleries, Bilderdijkstraat 165c, Amsterdam.