Duitser tevreden over zijn Japanner

Japanse automerken winnen aan prestige in Duitsland, de grootste automarkt van Europa. Dat blijkt uit een gisteren gepubliceerd onderzoek van het Amerikaanse marktonderzoekbureau J.D. Powers.

In een tevredenheidsonderzoek onder Duitse autobezitters komen Japanse automerken in alle segmenten als winnaar uit de bus. Voor het eerst wisten Duitse merken als BMW, Mercedes, Audi en Volkswagen in geen enkele categorie te zegevieren.

Vooral Toyota scoort hoog. In de categorieën kleine auto's (Yaris), middenklassers (Avensis), ruimtewagens (Picnic) en terreinwagens (RAV 4) voert een model van Toyota de ranglijst aan. In de categorie grote middenklassers zijn bezitters van een Lexus IS 200 het meest tevreden over hun auto. Het topsegment, de executive klasse, wordt aangevoerd door de Nissan Maxima.

In The Wall Street Journal van vandaag zegt onderzoeker David Sargent van J.D. Powers dat het onderzoek aantoont dat er sprake is van ,,een duidelijk verschil in betrouwbaarheid''. Eigenaren van Japanse auto's hebben aanzienlijk minder klachten over hun auto's. Maar, verduidelijkt Sargent, de uitkomst betekent niet dat de Lexus IS een betere auto is dan de BMW-3 serie. ,,De Japanse merken weten beter tegemoet te komen aan het verwachtingspatroon van consumenten.''

Voor het Duitse marktonderzoek ondervroeg J.D. Powers 15.000 eigenaren van twee tot drie jaar oude auto's. In de studie worden 132 modellen van 32 verschillende merken vergeleken. Het onderzoek concentreerde zich op onderhoudskosten.

Het onderzoek van J.D. Powers in het Verenigd Koninkrijk wordt meestal gewonnen door een Japanner. Het bevestigt het imago van de Japanse auto als betrouwbaar. De Duitse automobielclub ADAC houdt ieder jaar statistieken bij van het aantal pechgevallen per duizend auto`s. Ook daarin scoren Japanse merken goed.