Albert Heijn in mobiele telefonie

Geen telecomlogo maar de naam van een supermarkt op het schermpje van je gsm-toestel. Supermarktketen Albert Heijn gaat vanaf volgende week onder eigen naam mobiele telefonie aanbieden. De nieuwe dienst `AH Mobiel' maakt daarbij gebruik van het netwerk van het telecombedrijf KPN. De blikken, met daarin een SIM-pakket, zullen op de schappen te vinden te zijn.

De verkoop van mobiele telefonie past in de strategie van de supermarktketen om naast eten en drinken een breder pakket van producten en diensten aan te bieden. Zo breidde de grootste supermarktketen van Nederland het assortiment onlangs uit met de verkoop van reizen, een stomerijservice, spaarrekeningen en tickets voor culturele evenementen. Voor het eind van het jaar wil het bedrijf de financiële dienstverlening uitbreiden.

Albert Heijn verkoopt al enkele jaren prepaidkaarten voor mobiele telefonie en is daarmee naar eigen zeggen met een marktaandeel van 15 procent de grootste verkoper.

KPN hoopt door de samenwerking klanten bij zijn concurrenten weg te halen. Als Albert Heijn klanten bij KPN zelf weghaalt, profiteert het telecombedrijf toch van de samenwerking door het belverkeer op zijn netwerk te vergroten zonder daarvoor zelf klanten te hoeven werven. ,,Omdat we de klantencontacten niet zelf hoeven te onderhouden kunnen we het bellen goedkoper aanbieden'', zegt een KPN-woordvoerder.

Bovendien neemt Albert Heijn grote volumes af. Hierdoor kunnen klanten voordeliger bellen, volgens Albert Heijn 10 procent goedkoper dan bij andere aanbieders. Geen van de twee bedrijven laat zich uit over de verdeling van de toekomstige omzetten.

Als de samenwerking succesvol is, wil KPN ook met andere ,,bedrijven en verenigingen met grote klantencontacten'' in zee gaan. Een organisatie als de ANWB bijvoorbeeld.

KPN verwacht dat andere aanbieders van mobiele telefonie de formule zullen kopiëren.