Vlieg er eens uit

De koersgrafiek van het Britse reisconcern MyTravel ziet er inmiddels uit als een zwarte piste in Oostenrijk. Elke kenner weet wat er op een steile afdaling kan gebeuren. Weg controle. Hoop er het beste van, luidt in zo'n geval het sympathieke advies dat de vakantieganger kan worden meegegeven.

Voor de belegger in My Travel geldt eigenlijk hetzelfde advies. De problemen bij het bedrijf – in Nederland bekend als koper van de reiswinkels van NBBS en als moeder van de touroperators Sunair en Marysol – zijn zo groot, dat alleen de tegenzittende markt van dit moment geen afdoende verklaring is. Want los van de nasleep van `11 september' werden verzekeringsinkomsten overschat en liepen de boekhoudkundige reparaties flink in de papieren. Totale kosten: 80 miljoen euro. Of alle problemen hiermee kunnen worden opgelost is de vraag, want de (nieuwe) leiding van MyTravel heeft tot nu toe slechts de situatie in eigen land bekeken.

Gebrek aan vertrouwen is voor ieder bedrijf schadelijk, maar voor een reisorganisatie al snel dodelijk. De producten lijken onderling veel op elkaar, dus bij twijfel kiest de klant snel voor de concurrent. Voor beleggers van de reisorganisatie is de keus voor een ander blijkbaar ook snel gemaakt: de koers is in negen maanden met 90 procent gekelderd.

De praktijk leert dat een reisorganisator niet snel door een concurrent zal worden gered. Een overname staat snel gelijk aan geldverspilling: de klanten komen toch wel bij de concurrent terecht, en op een verdubbeling van het aantal winkels of op extra reserveringssystemen zit niemand te wachten. Niet voor niets kocht MyTravel (toen nog Airtours) vorig jaar alleen de winkels van de NBBS en niet de activiteiten.

Gezien de gaten in de boekhouding is een verband met bedrijven als Enron en Worldcom snel gelegd. Dat wordt nog versterkt door de aanwezigheid van Arthur Andersen als controlerend accountant. Maar het is onduidelijk of ook hier, zoals in de Verenigde Staten, kwade opzet in het spel is. Voor de vraag wie de rekening zal betalen – als het werkelijk misgaat – maakt de schuldkwestie niet uit.

Bij de Stichting Garantiefonds Reisgelden zal men in elk geval met een zorgelijke blik rondlopen. Voor het fonds was 2001 al een rampjaar, met name als gevolg van het faillissement van de NBBS. Dat kostte de Stichting maar liefst 5,9 miljoen euro en was bijna aanleiding om de in het verleden afgeschafte reispremie van 6,80 euro wederom in te voeren.

Hadden wij maar zo'n systeem, zullen de kredietverleners van MyTravel denken.