Rekeningnummer verhuizen is niet zo ingewikkeld

De consumentenbond wil het graag. Alleen de banken niet. Het meenemen van rekeningnummers van de ene bank naar de andere zou te duur zijn. ,,Zo'n grote ingreep is het niet.''

De bank en de klant, ze houden elkaar al jaren in de houdgreep. Betalingsverkeer in Nederland is gratis. De consument eist dat, en de banken gehoorzamen, min of meer. Maar misschien gaat dat veranderen. Vorige week liet de Nederlandse Vereniging van Banken weten dat nummerportabiliteit, het meenemen van bankrekeningnummers van de ene naar de andere bank, er in de toekomst niet inzit. De kosten voor aanpassing van het systeem om dat mogelijk te maken, zouden oplopen tot in de honderden miljoenen euro's.

,,Zo'n grote ingreep is het niet. De overheid kan er bovendien nu wat aan doen'', zegt Jaap Ringnalda, betalingsverkeer consultant. Ringnalda schreef, samen met Rens Koster van NIB Capital, in opdracht van Economische Zaken een rapport over nummerportabiliteit. Hun conclusie: Het is nu een goed moment om te doen. De banken zijn toch bezig hun nummersystematiek te veranderen van 9 naar 10 cijferige rekeningnummers. En, nummerportabiliteit vergroot de onderlinge concurrentie in de bankensector.

,,Maar ja, als de banken iets niet willen, wordt al het snel duurder'', zegt de consultant. De crux zit bij Interpay, de organisatie waarlangs het betalingsverkeer loopt. Aan elk rekeningnummer zit de code van een bank vast. ,,Die code moet dan bij Interpay, dat alle rekeningsnummers heeft opgeslagen, worden aangepast.'' Het meenemen van bankrekeningnummers is technisch al mogelijk: grote bedrijven die van bank verwisselen maken er al gebruik van. ,,In dat geval past Interpay in die enkele gevallen, de code van de banken handmatig aan.''

De lobby voor het meenemen van rekeningnummers van de consumentenbond heeft tot nu toe niet gewerkt. De bond heeft nu zijn gehoopt gevestigd op de overheid. ,,Economische Zaken kijkt er nu naar en Zalm, toen hij nog minister van Financiën was, heeft zich een voorstander getoond van nummerportabiliteit'', zegt de consumentenbond.

De particulier die nu zijn bank beu is, denkt wel twee keer na of hij overstapt naar een concurrent. De rompslomp die een bankverhuizing, met het daarbij behorende nieuwe rekeningnummer, met zich meebrengt is omvangrijk. De automatische incasso's, de maandelijkse stortingen van salaris of uitkering, periodieke overboekingen, het moet allemaal via de nieuwe rekening lopen.

,,Dat kost veel tijd, en gaat vaak fout. De service van banken loopt terug, de tarieven voor hun dienstverlening op. Een consument moet de mogelijkheid hebben om eenvoudig van bank te wisselen'', zegt de consumentenbond. Waarom de banken het verhuizen van rekeningnummers niet aan hun klanten willen aanbieden is logisch, zegt Ringnalda. ,,Ze willen hun markt vasthouden, en dat gaat zo makkelijk.''

Het verbinden van nummers aan personen is ook handig voor `ontvangende partijen', als loterijen, telecombedrijven en nutsondernemingen. ,,Zij kunnen geld besparen op administratieve kosten bij de verwerking van nieuwe rekeningnummers van klanten die van bank verhuisd zijn.''

Toch heeft Ringnalda ook wel bergip voor de afwijzende houding van de banken. Het kost Nederlandse consumenten niks om geld te trekken en over te boeken. De banken klagen hier al jaar en dag over, maar durven niet een tarief te vragen voor deze diensten. De Rabobank probeerde in 1992 tarieven in te voeren voor het particuliere betalingsverkeer, een intitiatief dat leidde tot grote consumentenprotesten. De bank slikte snel zijn voornemens in. Ringnalda: ,,Eigenlijk moet de consument ook betalen voor betalingsdiensten. Nu is het alsof die gratis zijn. Maar mensen die bijvoorbeeld veel geld hebben staan op hun rekening courant, krijgen daar meestal geen rente op. De bank moet het ergens vandaan halen. Het zou de kosten voor de particuliere klant een stuk transparanter maken.''