Madonna als Bondmeisje

Tussen popmuziek en de speelfilmindustrie bestaat een vruchtbare symbiose. Wie tegenwoordig van een beetje populaire film de soundtrack koopt, haalt in de meeste gevallen een verzamel-cd in huis met nummers die merendeels niet in de film voorkomen en er verder weinig mee van doen hebben. Als zo'n nummer een hit wordt, blijkt de clip alsnog versneden met beelden van de film, als een lekkermakende trailer. Zo helpt het ene product het andere verkopen, en vice versa.

Madonna, grensoverschrijdend popartieste, rolmodel en voor alles gehaaid zakenvrouwtje, weet als geen ander hoe het werkt en zij pakt het doorgaans net even slimmer aan. Zo rollebolde ze zelf door het beeld met Austin Powers (Mike Myers) in de clip van Beautiful Stranger uit de soundtrack van de tweede Powers-film The Spy Who Shagged Me, tot en met de titel een vette parodie op het Bond-genre. Desondanks mocht ze plaatsnemen in de lange, eerbiedwaardige rij artiesten die het themanummer van een James Bond-film mochten vertolken.

De clip van Die Another Day wordt nu eens niet gemakzuchtig gevuld met fragmenten uit de film. Toch ademt het filmpje de sfeer van een echte Bond, vol actie en glamour. Zelfs Oddjob, die in Goldfinger (1964) de meesterspion belaagde met dodelijke, want vervaarlijk scherpgerande bolhoeden, maakt zijn comeback, zij het in de gestalte van een oomzegger van de oorspronkelijke acteur Harold Sakata.

In een verwijzing naar Madonna's `cameo' als schermlerares in de film zien we haar in het wit schermen met haar slechte, in het zwart geklede zelf, een armzalige symboliek die goed gemaakt wordt door het messcherpe, `glossy' beeld en de slimme trucages, die levensecht ogende wonden in haar strakke lichaam slaan. Morsiger wordt het beeld in de pijnlijk ogende martelscènes, als de heldin met het hoofd onder water geduwd wordt en zich zelfs terugvindt op de elektrische stoel. Maar Bond-films horen goed af te lopen, dus is Madonna in rook opgegaan, nog voor de stroom wordt aangezet.

De clip is niet geregisseerd door Madonna's echtgenoot Guy Ritchie, in wiens nieuwe film Swept Away ze wel te zien is. Het Noorse collectief Traktor, dat ook clips maakte voor Fatboy Slim, Basement Jaxx en The Prodigy's Baby Got A Temper (met hitsig ogende dames die gretig aan koeienspenen lurken) was verantwoordelijk voor clip en effecten, waaraan zowel peperdure digitale trucages te pas kwamen als, voor het bloed, een mengsel van ketchup en Worcestershiresaus. In deze uiterst doelmatige clip vallen die effecten niet eens altijd op, want, aldus een lid van Traktor, ,,je beste ondergoed zie je ook niet door je bovenkleding heen.''

    • Jacob Haagsma