Heineken wil management hoofdkantoor reorganiseren

Bierbrouwerij Heineken wil volgend jaar het management van het concern reorganiseren. Het concern heeft deze week negen projectgroepen benoemd die het hoofdkantoor in Amsterdam, waar nu in totaal 400 mensen werken, doorlichten.

Het onderzoek van de projectgroepen moet in december worden afgerond, bevestigde een woordvoerster van Heineken gisteravond desgevraagd. Met het reorganisatieonderzoek wil de nieuwe bestuursvoorzitter Thony Ruys, die afgelopen voorjaar Karel Vuursteen opvolgde, bekijken hoe Heineken efficiënter kan worden geleid. ,,Ik sluit niet uit dat dat ten koste gaat van het aantal banen,'' aldus de woordvoerster.

Bij een presentatie in september zei Ruys dat hij landen waarin Heineken actief is het liefst met één managementteam wil aansturen. Nu werken bijvoorbeeld marketing, distributie, export en productie naast elkaar. ,,De projectgroepen kunnen straks concluderen dat dat anders moet,'' zegt de woordvoerster. Het onderzoek kan volgens haar uitwijzen dat samenvoeging van afdelingen op het hoofdkantoor noodzakelijk is of een betere onderlinge afstemming gewenst is. Ook zouden managers verplicht kunnen worden intensiever samen te werken.

Topman Ruys streeft een efficiëntere distributie van zijn bier na, wil meer nieuwe producten ontwikkelen en zich bij de marketing in de toekomst sterker richten op jongeren. De aanpassingen zouden in sterke mate te maken hebben met dit streven. De woordvoerster wil niet verder gaan dan te zeggen dat ,,de werkgroepen alle afdelingen op het hoofdkantoor van Heineken onder de loep nemen om te kijken of er efficiëntievoordelen mogelijk zijn.''

Sinds zijn aantreden heeft topman Ruys het aantal overnames en deelnemingen in buitenlandse bierbrouwerijen opgevoerd. Heineken nam onder meer een aandelenbelang in Florida Bedidas (Costa Rica), Consorcio (Nicaragua), Almaza (Libanon) en deed vorige maand een bod op alle aandelen van de Egyptische brouwerij Al Ahram Beverages. Juist gisteren liet Heineken weten dat het zijn belang in brouwerij Dinal (Kazachstan) heeft vergroot van 28 naar 51 procent.

    • Frits Baltesen