Faillissement DMSA

De branche-organisatie voor geadresseerde reclame DMSA heeft faillissement aangevraagd. Oorzaken zijn een geflopt driedaags marketingcongres en teruglopende contributiegelden. Voor de 17 werknemers is collectief ontslag aangevraagd. Faillissement van een branchevereniging komt in Nederland niet vaak voor.

De teloorgang van de organisatie is pikant omdat het gevaar bestaat dat de adresbestanden van honderdduizenden consumenten, die hebben aangegeven geen reclame te willen ontvangen via telefoon, brievenbus of internet, per opbod kunnen worden verkocht om schuldeisers tegemoet te komen.

De deconfiture voor DMSA ontstond door de eind september gehouden marketingdagen in Groningen. De vereniging rekende op subsidie van de stad, maar die kwam nooit. Daardoor werd op het evenement 370.000 euro verlies geleden. De bewindvoerder raamt het verlies van de vereniging op dit moment op circa 195.000 euro.

Ondertussen werkt een aantal partijen, waaronder TPG en Wegener, aan een nieuwe branchevereniging voor direct marketing.