Conflict KLM en technici verscherpt

Het conflict tussen de KLM en de bijna 700 grondwerktuigkundigen is verscherpt. Het merendeel van de technici heeft zijn lidmaatschap van het Aircraft Maintenance Quality Forum (AMQF) van KLM opgeschort.

De grondwerktuigkundigen zeggen ,,geen vertrouwen' meer te hebben ,,in het kwaliteitssysteem van de KLM en in de leiding' van de luchtvaartmaatschappij. Dat zegt de Nederlandse Vereniging van Luchtvaarttechnici (NVLT), de belangrijkste vakbond van de grondwerktuigkundigen. Het AMQF, waarin de luchtvaarttechnici onder meer melding maken van incidenten met vliegtuigen en onveilige situaties bij onderhoudswerkzaamheden in hangars, werd twee jaar geleden door de KLM opgericht.

Volgens de grondwerktuigkundigen geeft de KLM niet of nauwelijks respons na de melding van incidenten met KLM-toestellen. ,,Er zit geen enkel leerproces aan vast', aldus voorzitter R. van der Hout van de NVLT. ,,Alles wordt onder de pet gehouden. Alsof er nooit is fout gaat bij de KLM.' Een andere zaak waar de technici zich aan storen is de ,,druk die de KLM uitoefent door een deel van het eigen personeel aan te klagen'. Daarbij gaat het om meer dan honderd grondwerktuigkundigen die eind juli deelnamen aan een wilde staking op Schiphol. ,,Heel veel mensen nemen die voortdurende stress mee naar huis, met als gevolg dat de kans op fouten op het werk toeneemt', aldus Van der Hout.

KLM-woordvoerder H. Baas is verbaasd over de terugtrekking van de grondwerktuigkundigen uit het forum. ,,Dit was voor hén opgericht. We hebben alle tot nu toe aangedragen zaken behandeld. Daarnaast kan iedere grondwerktuigkundige, desgewenst anoniem, melding doen van zaken waarvan hij denkt dat ze niet in orde zijn, tot aan de directie toe.' Ook wijst hij erop dat technici die door de psychische druk niet meer kan functioneren, dat onmiddellijk kunnen melden bij hun baas en iets anders kunnen gaan doen.

KLM neemt het de technici kwalijkt dat zij eerder dit jaar met een aantal incidenten naar het televisieprogramma Netwerk zijn gestapt. Volgens woordvoerder Baas van de KLM wekken de technici de indruk dat KLM commerciële belangen laat prevaleren boven vliegveiligheid. ,,Daar is nooit sprake van geweest.'