Gast Center Parcs trekt zich van conjunctuur niks aan

Center Parcs zegt weinig last te hebben van de teruglopende economische omstandigheden. De formule van de korte vakantie wint nog steeds terrein en leidde tot `de beste vastgoeddeal in Europa'.

Door de wereldeconomie waait een kille wind. `Maar nu even niet', zullen ze denken bij Center Parcs. Nieuwe afleveringen van de reclamecampagne met de uitsmijter `...maar nu even niet' omlijstten gisteren de presentatie van een nieuwe indeling die het vakantieparkenconcern heeft bedacht voor zijn vijftien parken in Nederland, Duitsland, België en Frankrijk.

De korte vakantie in het luxe bungalowpark – even helemaal eruit zijn, en graag goed verzorgd – blijkt niet alleen populair, maar ook recessiebestendig. ,,Zelfs in Duitsland, waar de economische crisis het hardst heeft toegeslagen, hebben we een prima jaar gehad'', zei voorzitter Martin Robinson van de raad van bestuur van Center Parcs gisteren. Toch kost een weekje Center Parks in het hoogseizoen voor een gezin van vier al gauw 800 euro. De goedkopere parken, tot eind dit jaar onder de naam Gran Dorado, zitten gemiddeld zo'n 20 procent onder het Center Parcs-tarief. Een mogelijke verklaring voor de conjunctuur-ongevoeligheid: ,,Ons product laat flexibele bestedingen toe'', weet Robinson, ,,zo kun je zelf koken of in het restaurant gaan eten.''

In het boekjaar 2001/2002 ontving marktleider Center Parcs 3,2 miljoen gasten in zijn 9.586 vakantiewoningen, van wie bijna de helft Nederlanders. De acht parken in Nederland vormen ook iets meer dan de helft van het totaal aantal Center Parcs-locaties. Volgend jaar gaat het bedrijf dus met een nieuwe indeling werken: Original Center Parcs, Freelife en Seaspirit. In de laatste twee categorieën zitten de Gran Dorado-parken die Center Parcs als krenten uit de pap haalde bij een overname vorig jaar, toen andere bezittingen op last van de NMa moesten worden afgestoten – naar concurrent Landal Greenparks.

Center Parcs is het geesteskind van de streng-katholieke ondernemer Piet Derksen, eigenaar van de toenmalige keten Sporthuis Centrum, die eind jaren zestig in Limburg zijn eerste bungalowpark voor gezinnen opende. Derksen verkocht in 1989 zijn belang in Center Parcs en wijdde zich verder (onder meer met de hulp van de huidige LPF-fractievoorzitter Mat Herben) aan zijn tijdschrift `Manna' en andere geloofszaken. Center Parcs was toen een tijd in handen van de brouwer Scottish & Newcastle. Die ging zich op zijn beurt weer uitsluitend wijden aan bier en deed de zaak eind 2000 over aan de joint-venture van de Franse vakantiehuisjesgigant Pierre et Vacances en Deutsche Bank Capital Partners, de participatiemaatschappij van Deutsche Bank. DP Capital Partners bezit ook zusterbedrijf UK Center Parcs, dat de vakantieformule uitbaat in het Verenigd Koninkrijk.

Het bedrag dat de fifty-fifty joint-venture destijds neertelde voor wat nu Center Parcs Europe heet, bedroeg 670 miljoen pond, toen ruim 1,1 miljard euro. En hoewel CEO Robinson van Center Parcs niet wil zeggen wat de parken nu zouden moeten kosten, liet hij gisteren vallen dat ,,alleen al de gebouwen nu meer waard zijn'' dan wat de joint-venture nog geen twee jaar geleden voor het geheel van Center Parcs betaalde. ,,Het is waarschijnlijk de beste vastgoeddeal in Europa'', pochte de Britse topman, die zei in de dagelijkse bedrijfsvoering weinig `last' te hebben van zijn Frans-Duitse geldschieters. ,,Ze respecteren de onafhankelijkheid van Center Parcs, en dat levert ze ook wat op'', aldus Robinson.

Center Parcs verwacht in de nabije toekomst, mogelijk volgend jaar al, geheel onder Pierre et Vacances te gaan vallen wanneer DB Capital Partners zijn aandeel verkoopt aan de Franse partner. De `onafhankelijkheid' van Center Parcs zal ook dan niet in gevaar komen, meent Robinson. Met Pierre et Vacances, dat in Frankrijk vooral in de sector time sharing actief is, wordt voorzichtig gekeken naar mogelijke synergievoordelen, bij voorbeeld gezamenlijke inkoop. Van DB Capital Partners krijgt Center Parcs zijn financiële oriëntatie.

De `herpositionering' van de Gran Dorado-parken en de nieuwe formule-indeling besluiten een periode van anderhalf jaar waarin Gran Dorado in Center Parcs werd geïntegreerd. De twee hoofdkantoren werden samengevoegd in één kantoor in Rotterdam. Center Parcs onderzoekt momenteel zes mogelijke nieuwe locaties, twee in Duitsland en vier in Frankrijk. Ook wordt gekeken of de merknaam Center Parcs eveneens voor andere zaken dan uitsluitend vakantieparken kan worden gebruikt.