Arthur als politiek correcte softie

,,Een echte ridder zegt altijd ja, een echte ridder hoeft niet op tijd thuis te zijn, een echte ridder flost.'' Vol enthousiasme sommen de vijf jonge acteurs de talloze voordelen van het ridderschap op, in de jeugdvoorstelling King A van theatergezelschap Het Laagland. Wie ridder is, mag de held zijn. Het uitgangspunt van het door Inèz Derksen geregisseerde stuk is niet alleen het navertellen van het mythische verhaal van Koning Arthur. Derksen heeft nadrukkelijk gekozen voor de mix van kinderspel en koningslegende. Het gaat erom dat de jonge toeschouwers zelf óók zo stoer kunnen zijn, nu meteen, met maar een beetje fantasie. Om dat te benadrukken hebben de spelers eigentijdse, maar ietwat ridderlijk aandoende kleding aan en bestaat hun decor uit kabouterstoeltjes, die zij vliegensvlug kunnen omtoveren tot torens, tafels of een stenen rots, waar Arthur zijn beroemde zwaard uit trekt. Het enthousiasme is duidelijk aanwezig, er wordt gezongen en gevochten en de korte zinnetjes vliegen over en weer.

In King A ligt de nadruk op de driehoeksverhouding tussen Arthur, Guinevère en de trouwe vazal Lancelot. Lancelot (Maarten Smit) is een aandoenlijke lange jongen met een krullenbos (,,een echte ridder heeft krullen!'') die zich geen raad weet met zijn plotselinge liefde voor de bruid van de koning. De koning zelf (Vincent Rietveld) heeft daar minder moeite mee. Maar hij is dan ook het toonbeeld van deugd: vrienden delen (kuise) liefde, vrienden hebben respect voor elkaar. De schone dame waar alles om draait (Ilse van Kemenade) doet met haar grote lach een beetje denken aan een Assepoester die ietwat verbaasd maar guitig al die aandacht ondergaat. Het mag dan wel ernstig zijn, als koningsbruid flirten met zijn trouwste ridder, het is ook een spel, drukken haar immer gekrulde mondhoeken uit. Ook al breekt het de eenheid van de ronde tafel op.

Een goed uitgangspunt en enthousiasme leiden nog niet tot een goede voorstelling. Zelfs al buitelt met name boze ridder Kai (Mischa Ardon) nog zo virtuoos over de stoeltjes, de jonge acteurs ontberen de ervaring om zowel de hun toebedeelde rol als het kinderspel helder te combineren. Bovendien heeft Derksen niet kunnen kiezen tussen een verantwoorde boodschap – ,,een echte ridder blijft nobel tot het einde''– en het ruigere gooi- en smijtwerk. Dat breekt haar op als het verhaal zijn kookpunt nadert en de ronde tafel uiteen valt. Er volgt geen felle strijd, maar een zijige toespraak van Merlijn waarin hij het publiek aanspoort dan maar ,,eigen ronde tafeltjes'' te bouwen. Een anticlimax waaruit blijkt hoe dun tegenwoordig de scheidslijn is tussen een nobele ridder en een politiek correcte softie. Een held die vol trots zijn tanden flost? Dat is net als James Bond die mineraalwater drinkt.

Voorstelling: King A door Het Laagland. Vanaf 8 jaar. Gezien: 13/10 Laaglandpand, Sittard. Tournee t/m 2/2 2003. Inl. (046) 400 7273 of www.hetlaagland.nl

    • Jowi Schmitz