Ongevoelig voor barrières

Zelfs topman Jürgen Schrempp van DaimlerChrysler heeft er aan gerefereerd: de organisatie rond 's werelds vijfde autoconcern zou op verantwoordelijke posities binnen het bedrijf wel wat meer vrouwen mogen tellen. In Nederland heeft `Das Haus' daarop geanticipeerd met de benoeming van Mieky van Schijndel (36), een veteraan in marketing en communicatie, die de nieuwe manager marktcommunicatie voor Mercedes-Benz personenwagens in Nederland is. Zij moet met het merk Mercedes-Benz en de talrijke nieuwe producten die de autofabrikant in hoog tempo over de markt strooit nieuwe klanten lokken en het merk naar de buitenwereld een eigen gezicht geven. ,,Natuurlijk is zij gekozen op grond van haar kwaliteiten en niet omdat zij vrouw is'', zegt Huub Dubbelman, pr-man van DaimlerChrysler Nederland. ,,Wel zie ik in haar benoeming een signaal dat we in de communicatie naar de markt met onze producten een iets andere richting willen inslaan. Gezien haar achtergrond is zij de juiste manager om daar gestalte aan te geven.''

Mercedes-Benz denkt dit jaar in Nederland 18.000 personenauto's te verkopen. Een jaar of vijf geleden waren dat er nog 10 tot 11.000. Consolidering en het uitbouwen van dit succes zijn daarbij belangrijker zaken dan de vraag of dit door een man of vrouw moet gebeuren. ,,Ik zou het ook een beetje raar vinden als ze wordt gezien als een vrouw die toevallig is terechtgekomen in een mannenwereld'', zegt Walter Drenth van FHV/BBDO, waar Van Schijndel account-director was, voordat zij bij het bedrijf Atmosphere van FHV/BBDO werd belast met de dagelijkse leiding van het bureau en het management van zowel algehele bedrijfsvoering als van klanten. ,,Mercedes-Benz timmert hard aan de weg met nieuwe modellen. Maar aan auto's verkopen zit – zeker in een periode dat zoveel producten op elkaar lijken – ook een emotionele kant. De vraag die de klant zichzelf stelt: in wat voor auto rijd ik eigenlijk? Voor die emotionele kant van het product heeft zij veel gevoel. Een doelgroep vormen vrouwen tussen de 30 en 40 jaar met een hogere opleiding die Mercedes-Benz rijden. Daar valt voor haar veel te halen.''

Zelf lijkt Van Schijndel met haar Mercedes Sport Coupé model te staan voor die groep. Maar ook Frank Verbeek, met wie Van Schijndel heeft gewerkt bij bureau PPGH/JWT, is er van overtuigd dat zij korte metten maakt met eventueel kortzichtig denken in de traditionele autobranche, van oudsher een mannenbolwerk. ,,Ze laat zich niet weerhouden door barrières. Ze was al bezig met het maken van websites in een tijd dat het bepaald nog geen hype was en wist ondernemers toch volledig te overtuigen hoe belangrijk dat voor hun bedrijf was. Terwijl ze toen ook wel eens werd bejegend in de trant van: weet jij dat allemaal wel? Mocht ze daarom bij Mercedes geblokkeerd worden door een mannencultuur, dan breekt ze daar echt wel doorheen.''

Zelf heeft Van Schijndel niet het idee bij DaimlerChrysler in een typisch mannenbolwerk terecht te zijn gekomen, zoals Mercedes-Benz door haar ook niet wordt beschouwd als een typisch mannenmerk. ,,Het ene model spreekt vrouwen meer aan dan het andere. Maar dat geldt voor elk automerk.'' Bij Mercedes-Benz heeft Van Schijndel wel het gevoel op de goede plaats te zitten. ,,Dit is toch wel wat ik altijd zo'n beetje heb gewild.''