Henkel laat beleggers op haarbal kauwen

De verhalen over mogelijke fusies en overnames in de Duitse bedrijfstak voor consumptieartikelen doen je de haren te berge rijzen. Het nieuwste verhaal komt van Henkel, een conglomeraat dat naast lijm en industriële oppervlakten het bestverkopende Duitse wasmiddel Persil produceert. Henkel wil naar verluidt voor 4,5 miljard euro de specialist in haarverzorgingsproducten Wella kopen. Zo'n overeenkomst zou resulteren in een Duits machtsblok op het gebied van ... haar.

Er zijn goede strategische redenen voor zo'n overeenkomst. Door de duffe consumentendivisie van Wella te laten fuseren met Henkels Schwarzkopf-divisie kunnen de kosten beperkt en de marges verbeterd worden. Schwarzkopf kan bovendien profiteren van de kernactiviteit van Wella (verkoop van haarverzorgingsproducten aan kapsalons) door zijn eigen producten naar voren te schuiven.

Maar is dat genoeg om de prijs te rechtvaardigen die de familie Ströher, die de zeggenschap over Wella heeft, zou willen bedingen? De afstammelingen van Franz Ströher, die het bedrijf heeft opgericht als een pruikenwinkel in Auerbach, zouden 70 tot 80 euro per aandeel willen hebben voor hun controlerend belang in de firma. Als je daar de 800 miljoen euro aan schulden van Wella bij optelt, houd je een bedrijfswaarde over van zo'n 5,8 miljard euro, ofwel 14 maal de verwachte winst vóór rente, belastingen en afschrijvingen (ebitda) over dit jaar. Dat komt dicht in de buurt van het bedrag van 15 maal de ebitda dat Procter & Gamble voor Clairol heeft neergeteld. Maar Clairol had wel veel betere groeicijfers dan Wella.

Op dit prijsniveau zou Henkel ongeveer 400 miljoen euro aan kosten vóór belastingen aan de overkomst moeten overhouden om de impliciete premie bovenop de slotkoers van vorige week vrijdag te rechtvaardigen. Dat zou neerkomen op zo'n 7 procent van de omzet van de nieuwe combinatie op het gebied van haarverzorgingsproducten. Procter & Gamble beloofde synergievoordelen van ongeveer 9 procent van de omzet van Clairol, grotendeels op grond van de stimulans die de schaal van Procter & Gamble zou doen uitgaan op de verkoop van Clairols producten over de hele wereld. Omdat de afzetmarkt van Henkel zich voornamelijk tot Duitsland beperkt, kon Wella zich wel eens tot een onaangename haarbal voor Henkels beleggers ontwikkelen.

Onder redactie van Hugo Dixon.

Voor meer commentaar: zie www.breakingviews.com.

Vertaling Menno Grootveld.