Schumacher sluit seizoen af met elfde overwinning

Met een handvol records nam Michael Schumacher gisteren afscheid van het Formule I-seizoen. De 33-jarige Duitser stuurde zijn Ferrari in Suzuka naar zijn elfde overwinning in dit jaar, zijn 64ste in 179 GP-races.

Het was zijn derde opeenvolgende zege in Japan, de vijfde in zijn loopbaan. Rubens Barrichello werd tweede, waarmee Ferrari voor de negende keer dit jaar een dubbelzege behaalde. De derde plaats was voor de Fin Kimi Raikkonen (McLaren-Mercedes). De grootste ovatie van de 155.000 toeschouwers was voor thuisrijder Takuma Sato (Jordan) die met de vijfde plaats het beste resultaat behaalde in zijn eerste seizoen in de Formule I.

De Formule I was dit jaar een Ferrari-show. De rode bolides domineerden van de eerste race, begin maart in Australië, tot de laatste, gisteren in Japan. Schumacher won elf van de zeventien races, een record, werd vijf keer tweede en een keer derde. Hij werd de eerste coureur die in alle (dit jaar zeventien) races op het podium stond. Na elf races werd hij al tot wereldkampioen gekroond, vroeger in het seizoen dan ooit. Met zijn vijfde wereldtitel kwam hij op gelijke hoogte met de Argentijn Fangio. Hij behaalde 144 punten op het maximum van 170, een record. Hij had in de eindstand 67 punten voorsprong op zijn ploeggenoot Barrichello, een record.

Op het circuit van Suzuka vertrok Schumacher voor de vijftigste keer van pole-positie. De Duitser leidde van start tot finish. Zijn overwinning kwam geen moment in gevaar. Hij werd in de rug gedekt door Barrichello die vier zeges in dit jaar behaalde. Daarmee kwam het aantal voor Ferrari op vijftien, een evenaring van het record van McLaren uit 1988.

De voorspelbare optocht in Suzuka paste uitstekend in het verkooppraatje van Formule I-baas Ecclestone en FIA-voorzitter Mosley (autosportfederatie). Beiden willen radicale hervormingen doorvoeren om de dalende tv-kijkcijfers en toeschouwersaantallen om te buigen. De ideeën zijn controversieel, maar worden desondanks op de vergadering van de Formule I-commissie op 18 oktober besproken.

Mosley heeft een negen punten-plan ontvouwd. Zijn lievelingsidee is de coureurs tijdens het seizoen steeds van auto en team te laten wisselen zodat de beste coureur ook eens in de slechtste auto belandt en omgekeerd. ,,Dan'', aldus Mosley, ,,kunnen we zien of Michael Schumacher werkelijk de beste coureur is.'' Verder wil hij minder aerodynamische trucjes en elektronica in de wagens. Opvallend is ook zijn voorstel een handicapsysteem in te voeren. Als een coureur een bepaald aantal WK-punten heeft behaald, krijgt hij een `straf' van één kilo verzwaring per punt. De drie topteams (Ferrari, McLaren, Williams) zijn fel tegen de plannen. De kleinere renstallen voelen er wel iets voor.

Schumacher liet doorschemeren dat de tijd te kort is om veel te veranderen voor het seizoen 2003. ,,Als de commissie op 18 oktober akkoord gaat met hervormingen, moeten die eerst goedgekeurd worden door het congres van de FIA. Dat komt pas half december bijeen. Dat is met het oog op de eerste race in maart 2003 veel te laat voor ingrijpende wijzigingen.''