Getrapt vervoer

Een overkapte fietstaxi is een groot succes in Berlijn, waar het voertuigje al aparte rijbanen toebedeeld heeft gekregen. Binnenkort is de fietstaxi in diverse Nederlandse steden te gebruiken

In Berlijn rijden ze al vijf jaar, op de Expo in het Zwitserse Biel zorgden ze afgelopen zomer voor vervoer, Londen heeft vergaande plannen, contacten met Japan zijn gelegd en in Groningen zijn ze ook al gesignaleerd: de Velotaxi, een voetaangedreven overdekt voertuigje, dat als taxi dienst kan doen, maar dat zich ook goed leent voor toeristische doeleinden. Er is plaats voor een bestuurder, maximaal twee passagiers en bagage. De `riksja'-bestuurder zit half liggend in een ergonomisch gevormde stoel om zo optimaal mogelijk de driewieler te kunnen aandrijven. Mede dankzij de 21 versnellingen is een snelheid van 15 kilometer met gemak te halen. De nieuwste modellen zijn ook uitgerust met een elektromotor van 250 watt, die bij het wegrijden en bij het nemen van bruggen ondersteuning kan verlenen. Bij een snelheid van 11 kilometer per uur schakelt de motor zichzelf weer uit. Er is overigens ook een Velotaxi leverbaar met een zwaardere motor van 600 watt. In beide gevallen zorgen twee oplaadbare accu's van 12 volt voor de benodigde stroom.

De fietstaxi, die 3,20 meter lang is, heeft een overkapping van recyclebare polyethyleen. De fabricage van het lichtgewicht chassis en overkapping gebeurt van begin af aan door het in Deventer gevestigde bedrijf Bonar Plastics. Het aantal te maken Velotaxis lag zo laag, dat massaproductie met behulp van spuitgieten of blaasgieten economisch niet haalbaar was. Nu vindt de productie plaats met behulp van rotatiegieten.

,,De matrijs roteert hierbij betrekkelijk langzaam, en draait zowel om de x- als de y-as'', aldus een woordvoerder van Bonar Plastics, ,,het chassis met de passagierscabine bestaat uit een geheel, het gieten van de overkapping gebeurt ook apart. Daarna bevestigen we de beide delen aan elkaar.' Het kunststof gedeelte gaat naar Berlijn, waar de montage van het fietsgedeelte gebeurt.

De Velotaxi is in 1997 bedacht door de destijds 34-jarige IT-specialist Ludger Matuszewski, die 250.000 euro investeerde in de ontwikkeling van een schoon en energiezuinig openbaar stadsvervoermiddel. In Berlijn rijden inmiddels 80 fietstaxi's, bestuurd door ruim 250 zelfstandige Velotaxibestuurders. De fietskarretjes hebben op de Kurfürstendamm, Tiergarten, Potsdamer Platz en Unter den Linden vrije rijbanen en eigen verkeersborden. De prijzen gaan meestal per afgelegde kilometer, dankzij de op het chassis aangebrachte reclame ligt de ritprijs op ongeveer 1 euro per kilometer na een aanvangstarief van 2,50 euro. De taxi's zijn na afspraak ook per dag(deel) te huur, inclusief bestuurder liggen de kosten dan rond de 15 euro per uur. De chauffeurs mogen de verdienste in eigen zak steken, zij betalen alleen 5 euro per dag huur aan Velotaxi, de onderneming van Matuszewski. Velotaxi haalt daarnaast inkomsten uit de opbrengsten van de advertenties op de fietsen. In 2001 maakten 250.000 klanten gebruik van het vervoermiddel.

In Groningen rijdt de Velotaxi onder de naam TrapTaxi. Het is mogelijk om de TrapTaxi te huren voor een stadstour (7,95 euro voor 30 minuten, 13,60 euro voor een uur, 34 euro voor een halve dag), of voor losse ritten. In het laatste geval is de ritprijs afhankelijk van de lengte van de rit. De berekening vindt plaats aan de hand van het aantal segmenten waaruit de rit bestaat. Het maakt hierbij niet uit of er 1 of 2 personen gebruikmaken van de TrapTaxi. De TrapTaxi is ook te huur voor trouwerijen, jubilea of andere feestelijke gelegenheden.

In Amsterdam wil initiatiefnemer Jeroen Gasseling vanaf volgend jaar met een fietstaxibedrijf beginnen onder de naam Wieler Taxi. ,,Maar misschien begin ik al heel binnenkort met een pilotproject met minimaal vijf fietstaxi's, waarschijnlijk in een beperkt gebied tussen het Centraal Station en de Singel'', aldus Gasseling. Hij verwacht dat er animo genoeg is om als chauffeur te werken. ,,Met name onder studenten zal er belangstelling zijn, gemiddeld ligt de verdienste toch snel op 100 euro per dag.'' Momenteel draait hij proef met vier fietstaxi's op de Floriade. In Rotterdam onderzoekt Stichting Bereikbaarheid Rijnmond de inzetbaarheid van de VeloTaxi, terwijl De Kleine Aarde een fietstaxisysteem wil opzetten in Boxtel.

Websites: www.velotaxi.com; www.bewaakterijwielstallingen.nl; www.bonarplastics.com

    • Rijkert Knoppers