Vendex KBB jaagt op criminelen

Vendex KBB, eigenaar van onder meer Hema en V&D, gaat mobiele ordeteams formeren die optreden bij winkeldiefstal en geweld tegen zijn personeel. Ook wil het bedrijf winkeldieven de toegang weigeren.

Dit zijn enkele maatregelen uit een tienpuntenplan waarmee Vendex KBB het geweld en de diefstallen in zijn 1643 winkels wil afremmen. Vorig jaar steeg de winkeldiefstal in Nederland met 20 procent, in winkels van Vendex KBB 30 procent. Op jaarbasis werd er voor 100 miljoen euro gestolen uit de winkels en warenhuizen van het beursgenoteerde grootwinkelbedrijf. Hierdoor leed het concern een schade van ongeveer 50 miljoen euro, zegt een woordvoerder.

Volgens de zegsman doen politie, justitie en politiek te weinig om de criminaliteit in de detailhandel te verminderen. De aangesloten winkelketens doen gemiddeld duizend keer per maand aangifte bij de politie.

Vendex KBB wil het tienpuntenplan in fasen invoeren, het eerst in de Randstad. Volgende week wordt het personeel in het bedrijfsblad Corporate Magazine op de hoogte gebracht van de nieuwe zogenoemde Ondernemingscode. Bij gewelddadig gedrag van bezoekers of winkeldiefstal kunnen bedrijfsleiders de zogenoemde `retail-interventieteams' oproepen, die criminelen aanhouden en verwijderen. In Amsterdam en Den Haag loopt een proef die succesvol is, waarbij een auto met drie stevige mannen in uniform permanent paraat staat.

Ander onderdeel van het tienpuntenplan is intensiever cameratoezicht. Deze maand worden in het filiaal van Vroom & Dreesmann in Eindhoven als proef ruim honderd camera's geïnstalleerd die bezoekers in de gaten gaan houden. Een gemiddelde vestiging van V&D telt nu dertig camera's. Vlakbij de entree van deze V&D wordt een muur van monitoren gebouwd om het publiek te tonen dat het via vele camera's in de gaten wordt gehouden. Als deze proef slaagt, krijgen alle V&D's met overlast dit cameratoezicht.

Het bedrijf overweegt personen die zich herhaaldelijk schuldig maken aan diefstal of onoorbaar gedrag een winkelverbod op te leggen. Hierbij wil de onderneming gebruik maken van een opsporingtechniek met gezichtherkenning. Bovendien gaat het concern filialen die potentieel doelwit zijn voor `ramkrakers', die met voertuigen het pand binnendringen, extra beveiligen. Dat gebeurt door plaatsing van stevige palen voor de winkels en installatie van gepantserde rolluiken. Verder krijgen medewerkers extra trainingen, waarbij wordt geleerd om te gaan met criminaliteit en agressiviteit. Om de aantrekkelijkheid van zijn winkels voor criminelen te verminderen, wil Vendex KBB de hoeveelheid geld in kassa's terugbrengen door het gebruik van chip-, pin-, credit- of klantenkaarten te stimuleren.

    • Frits Baltesen