REACTIES

Uit de inzendingen koos de redactie Thema tien studenten om een bijdrage te leveren aan deze bijlage. Een kleine greep uit de overige reacties:

,,Na twee maanden ontgroening had ik plotseling geen concentratie meer. Na een bezoek aan de dokter bleek dat ik zwaar depressief was en dat ik in de periode daarvoor waarschijnlijk manisch was geweest. (...) Uiteindelijk ben ik weer thuis in Kaatsheuvel gaan wonen. Weinig mensen uit mijn studiestad belden me nog. Niet dat ik het erg vond, ik nam mijn telefoon niet eens op.''

,,Ouders hebben seks, maar willen we dat weten? Liever niet, laat staan waarnemen. (...) Waarom ligt dat zo gevoelig? (...) Misschien heeft het gewoon te maken met het feit dat je ouders je ouders zijn. Wezens met rimpels, met verstand van zaken, personen naar wie je een beetje op moet kijken. (...) Daar past seks niet bij. Seks is vulgair! Seks is iets voor mensen en ouders zijn geen mensen. God doet toch ook niet aan seks?''

,,Met mijn vriendinnetjes ben ik dikker dan ooit tevoren, maar het vriendje, R., is inmiddels zo goed als afgeschreven. Sinds R. namelijk in Utrecht op kamers woont, erger ik me echt dood aan hem. Hij hangt verschrikkelijk de student uit en het interesseert hem helemaal geen ene bal meer wat er in ons, zijn vriendinnetjes van vroeger, omgaat, of waar we mee bezig zijn. Zelfs de schijn wekken dat het hem wel degelijk interesseert, kan of wil hij niet meer opbrengen!''

,,In het begin van de studie had ik nog veel last van sociale angsten. (...) Gelukkig kwam ik er achter dat mijn angsten een naam hadden en dat ik niet de enige was. (...) Het ging vrij langzaam, maar naarmate de jaren vorderden, werd ik wat zekerder en en durfde ik meer vriendschappen aan te gaan. De truc is accepteren dat niet iedereen je aardig kan vinden.''

,,Mijn relaties, in elk geval het merendeel ervan, zijn niet fijn. (...) Ik vind mijn dopedealer een goedkope oplichter, mijn docent statistische data-analyse een corporale droplul en mijn huisgenoot een chagrijn met weinig smaak wat vrouwen betreft.''

,,Het wordt tijd dat politici hun relatie met mij serieus nemen. (...) Vierentwintig uur per dag, zeven dagen in de week, zou ik de heer Zalm moeten kunnen opbellen wat ik van het beleid vind en wat mijn ideeën zijn. Wanneer Zalm niet bereikbaar is omdat hij toevallig met een van mijn mede-kiezers aan de telefoon is, dan verwacht ik een vriendelijke mevrouw aan de telefoon die mij vertelt op welk tijdstip de heer Zalm mij terug zal bellen.''

,,Mijn vader overleed op 23 mei van dit jaar aan kanker, na een ziekbed van anderhalf jaar. (...) Hij was mijn vertrouweling en adviseur en toen ik ouder was, waren we zielsverwanten. We wisten allebei dat dit heel bijzonder was en ik verwacht eigenlijk dat ik nooit meer zo iemand zal ontmoeten.''

,,Ik heb geen idee of u ook zo in vuur en vlam staat voor en door God. Zo niet, vergelijk dan alstublieft mijn relatie met God met een verliefdheid op een bloed-, maar dan ook bloedmooie vrouw. En dat niet alleen, maar ook lief, intelligent, slim, rijk en altijd vrolijk.''

,,Relaties vinden hun oorsprong in de mate waarin de mensen, tussen wie de relatie bestaat, in staat zijn zich te openen naar elkaar. Deze openheid kan slechts deelgebieden beslaan. Het deelgebied bepaalt dan de aard van de relatie.''