Nóg meer vrouwen in bikini

De pessimisten krijgen weer eens gelijk. Al jarenlang voorspellen ze een sombere toekomst voor de videoclip. Verrassende en baanbrekende videoclips zullen plaats maken voor dure, maar doodnormale video's, beweerden de zwartkijkers. Platenmaatschappijen maken alleen nog maar clips bij nummers van sterren en zij die dat moeten worden, zo redeneerden ze, en om verzekerd te zijn van succes volgen ze de gebaande paden van eerdere hits. In de meeste clips gaat het daarom alleen nog om de overtreffende trap. Dit betekent bij bijvoorbeeld arrenbie-clips steeds meer halfnaakte vrouwelijke figuranten bij steeds grotere zwembaden.

Ik was nooit zo somber over de toekomst van de videoclip. De beste videoclips waren juist de low-budget videoclips die werden gedragen door één briljant idee, vond ik. De beroemde tietenclip bij Bastians `You've Got My Love' was er een goed voorbeeld van: het filmen op borsthoogte van een aantal meisjes met bedrukte T-shirts kon nooit duur zijn geweest, maar het was een van de beste clips van 2000. In de bewering van de pessimisten dat in de toekomst clips als Bastians tietenclip niet meer zouden worden uitgezonden, omdat niet alleen de platenmaatschappijen maar ook de clipzenders zich uit commerciële overwegingen zouden richten op de mainstream, geloofde ik niet. Er zou altijd wel ergens hoekje overblijven voor afwijkende clips.

Maar nu moet ik de pessimisten dan toch gelijk geven. Kon ik vorige jaren moeiteloos een top twintig van uitstekende clips verzinnen, sinds TMF en MTV dit jaar zijn versmolten tot één bedrijf, zou ik echt niet weten welke ik voor 2002 moet noemen. Zo is de beste clip van de laatste weken die van de winnares van de Music of Black Origin award, MOBO, de Engelse soulzangeres Miss Dynamite. Dat komt vooral door de vreemde ruimte met betonnen bogen waarin de clip zich afspeelt. Voor de rest is de video niet meer dan het o zo gewone `band treedt op voor dansend publiek'. Meer dan aardig is de clip dan ook niet.

Misschien maken de Amerikaan Spike Jonze en het Franse collectief H5 nog steeds wel knappe en inventieve clips. Maar die krijgen we dan niet meer te zien op TMF, MTV en The Box. De reden hiervan is duidelijk. Sinds MTV is samengegaan met TMF zendt MTV 's avonds steeds minder clips en krijgen we vooral real-life-soaps als The Osbournes of de weerzinwekkende Mental Theo op reportage te zien. En TMF laat in navolging van The Box steeds meer de kijkers zélf bepalen welke clips worden uitgezonden. En die zien blijkbaar liever nóg meer vrouwen in bikini's of voor de honderdste keer `The Ketchup Song' van Las Ketchup dan een clip van H5.

    • Bernard Hulsman