Lichtbaak

Vandaag de scrypto, dinsdag de driemaandelijkse breinbreker voor beursanalisten. Hoeveel winst of verlies maakt Philips?

Vrijdagmiddag genoot Wall Street van de meevallende cijfers van General Electric, de blikvanager van het Amerikaanse bedrijfsleven. Dinsdag moet het Damrak vroeg uit de veren voor Philips.

De nettowinst van Philips is meer en meer afhankelijk van het humeur van de boekhouder. Het aantal verkochte lampen of radio's is maar de helft van het verhaal. Buitengewone lasten als voorzieningen of afboekingen spelen ook een rol van formaat. Dat is alleen maar erger geworden sinds de Amerikaanse regels voorschrijven dat de waarde van deelnemingen geregeld tegen het licht moeten worden gehouden.

In het tweede kwartaal moest Philips bijvoorbeeld 1,5 miljard euro afschrijven op de probleemdeelneming Vivendi en sinds het begin van het derde kwartaal is de waarde van het Franse mediabedrijf nog eens in beurswaarde gehalveerd. De belangen in Vivendi en automatiseringsbedrijf Atos Origin staan nu voor 1,2 miljard euro te veel in de boeken.

Verder heeft Philips altijd wel ergens een probleem of probleempje dat met de nodige honderden miljoenen moet worden opgelost. De kosten van de recent aangekondigde verbouwing en uitverkoop van de divisie Componenten (175 miljoen euro) worden overigens pas in het vierde kwartaal verrekend.

Analisten hebben weinig aan Philips bij het voorspellen van de winst. Vaak worden deze waarnemers door de betrokken onderneming richting een concensus geleid, maar hier niet. De pessimist gaat – exclusief eventuele afwaarderingen – uit van een verlies van 193 miljoen euro, terwijl de grootste optimist een winst van 154 miljoen euro ziet.

Maar Philips is meer dan een bedrijf, Philips weerspiegelt ook de stand van de Nederlandse én van de mondiale economie. Handelshuis Buhrmann afficheerde zich afgelopen week, na de vijfde winstwaarschuwing op rij als dé windvaan van de economie. Tevergeefs. Dat is Philips. Verkopen de televisies weer goed? Een plusje voor het Europees/Amerikaanse consumentenvertrouwen. Laat het concern zich pessimistisch uit over de vitale chipverkopen? Een minnetje voor deze mondiale bedrijfssector.

Buhrmann liet deze week elke winstindicatie los. Hagemeyer, een ander concern dat afhankelijk is van bedrijfsbestedingen, deed eerder hetzelfde. Zij beloofden niet meer naar economen te luisteren om de stand van de conjunctuur te proeven, maar naar hun eigen klanten. Voor Hagemeyer en Buhrmann is de toekomst, zelfs voor de komende paar maanden, te mistig. Philips kan dinsdag aangeven of er licht gloort aan het eind van de economische tunnel.