Aantrekkelijk?

Nu de Duitse coureur Michael Schumacher de Formule I domineert, gaan er stemmen op om de autosport aantrekkelijker te maken. Een begrijpelijke reactie?

Gijs van Lennep, oud-Formule I-coureur: ,,De races in de Formule I ontberen spanning, dat valt moeilijk te ontkennen. Michael Schumacher domineert de sport, hij is misschien wel de grootste coureur aller tijden. Op dit moment is hij schier onverslaanbaar. Formule I-baas Ecclestone is van plan om handicaps aan te brengen in snelle auto's, zodat de krachtsverschillen kleiner worden. Zolang de veranderingen technisch in orde zijn, heb ik er niet zoveel problemen mee. Maar Ecclestone moet niet gaan knoeien met de puntentelling. McLaren, BMW en Mercedes zullen er alles aan doen om de hegemonie van Ferrari te doorbreken. Je denkt toch niet dat die ploegen achter Ferrari willen blijven eindigen? Schumacher is niet onfeilbaar. Als hij nog tien jaar rijdt, betekent dat nog niet dat hij ook evenzovele malen wereldkampioen wordt.''

Christijan Albers, Formule 3-coureur: ,,Als een ploeg de Formule I domineert, gaan er altijd stemmen op om die hegemonie te doorbreken. Schumacher heeft hard moeten werken om goed te presteren, bovendien heeft hij fantastische mensen om zich heen verzameld die alles voor hem doen. Dan is het toch terecht dat hij wereldkampioen wordt? Ferrari blijft heus geen twintig jaar aan de top staan. De technische ontwikkelingen gaan zo snel dat over een paar seizoenen een andere ploeg de prijzen pakt. Als andere teams ook willen winnen, moeten ze meer hun best doen. De Formule I is altijd spectaculair geweest, het heeft weinig zin snelle auto's af te remmen. De beste moet winnen, en de beste is op dit moment Ferrari. Maar dat kan over twee jaar anders zijn.''

Tom Coronel, autocoureur: ,,Ferrari heeft de beste coureur en de beste technici, dat team zal dus blijven domineren. Schumacher is bijkans onverslaanbaar. Als hij de komende jaren blijft rijden, zal hij ook ieder seizoen wereldkampioen worden. Het is een idee om zijn wagen te verzwaren, zodat het verschil met de concurrentie kleiner wordt. De beste moet winnen? Ja en nee. Volgens sportieve wetten moet de beste ook nummer één worden. Aan de andere kant is de Formule 1 ook entertainment. Bij bepaalde autoraces worden al handicaps ingebouwd, waarom zou dat in de Formule I niet kunnen? De races worden aantrekkelijker voor het publiek. De laatste tien, vijftien jaar winnen dezelfde ploegen. Voor kleine teams is het ook leuk eerste te worden.''

Arjen van Vliet, hoofdredacteur van autosportmagazine Formule I: ,,Dit Formule I-seizoen kan niet spectaculair worden genoemd. Schumacher domineerde, de rest keek lijdzaam toe. Gedurende een dergelijke periode van dominantie worden er altijd proefballonnetjes gelanceerd om de sport aantrekkelijker te maken. Dat is een verklaarbare reactie, maar daarom nog niet in orde. Gedoe met smallere banden of een andere puntentelling is niet goed voor de Formule I. De beste moet winnen, punt uit. Als andere teams ook eens een race willen winnen, moeten ze maar meer hun best doen. Je gaat toch ook geen gewichten aan de fiets van Leontien van Moorsel hangen? Bij mogelijke aanpassingen van het materiaal ligt competitievervalsing op de loer. Regels zijn gemaakt om na te leven, dat geldt dus ook voor de Formule I.''

Jan Lammers, oud-Formule I-coureur: ,,Het is geen goede zaak als het winnen van een race minder sterk wordt gehonoreerd. De beste moet winnen, anders is sprake van nivellering. Een zege in een Formule I-race is een fantastische prestatie, daar komt ontzettend veel bij kijken. Ferrari heeft keihard gewerkt om weer aan de top te komen. Andere ploegen moeten daar een voorbeeld aan nemen en gewoon harder werken. Het is toch ook een uitdaging om Schumacher te verslaan? Ecclestone moet geen veranderingen aanbrengen in het materiaal of gaan goochelen met de puntentelling. Ik kan me voorstellen dat er op financieel gebied veranderingen plaatsvinden. Sommige teams kunnen de hoge kosten van rijden in de Formule 1 niet meer opbrengen. De krachtverschillen tussen diverse ploegen worden daardoor groter.''