Massastaking Fiat-fabrieken

Het werk in alle Fiat-fabrieken in Italië is vandaag voor vier uur stilgelegd. In Termine Imerese, op Sicilië, is de staking zelfs voor onbepaalde tijd en zal men pas weer gaan werken als de toekomst is verzekerd.

De Italiaanse regering wil intussen alles doen om sluiting van de fabriek in Termini Imerese te voorkomen. ,,We zullen uit volle macht proberen om het zuiden opnieuw uit de startblokken te helpen'', zei premier Silvio Berlusconi gisteren in reacties op het verzoek van de Fiat-directie aan de staat om de loonkosten van de arbeiders voor het komend jaar over te nemen. Als de dramatische situatie niet verandert, zullen ongeveer 8.000 van de 32.500 Fiat-werknemers in heel Italië hun baan verliezen, onder wie alle 1.800 arbeiders op Sicilië.

Het bedrijf is in grote problemen, aldus de premier. ,,Als Fiat zo doorgaat, volgt een faillissement'', meent zijn minister van industrie Antonio Marzano. Al drie dagen blokkeren de Siciliaanse werknemers wegen en spoorwegen. Hun collega's in Lombardije, waar ook sluiting van de fabriek dreigt, hebben dit voorbeeld gevolgd.

Berlusconi heeft de aanpak van de Fiat-crisis gisteren in eigen hand genomen. Openlijke staatssteun aan Fiat, waarvan decennia lang sprake is geweest, staat de EU niet meer toe. De regering zoekt het momenteel in indirecte maatregelen die wel nog acceptabel zijn. Zo zijn er plannen om de ontwikkeling van milieuvriendelijke auto's veel forser dan voorheen te stimuleren. Ook zouden er mogelijkheden zijn om extra innovatiesubsidies te verstrekken. Wellicht dat sluiting van fabrieken zo kan worden voorkomen, maar vast staat dat duizenden arbeiders hun baan gaan verliezen.

In het zwartste scenario verliest Italië zijn gehele auto-industrie. Volgens minister Marzano kan dit alleen worden voorkomen als Fiat een alliantie aangaat met andere fabrikanten. Er is al een overeenkomst met General Motors dat 20 procent van de Fiat-aandelen in bezit heeft. GM heeft ook het recht om Fiat vanaf 2004 tegen de dan geldende marktprijs over te nemen. Die prijs daalt met rasse schreden. In drie maanden verloor het aandeel Fiat 35 procent en is het op een niveau gekomen van achttien jaar geleden.

Het hele Fiatconcern, dat ook in verzekeringen, energie, landbouwwerktuigen en vrachtwagens doet, is nu op de beurs minder dan 4 miljard euro waard.

reportage: pagina 11