Allemaal beestjes

Wanneer in de eerste tien minuten van een horrorfilm wordt beweerd dat het gevaar is geweken, kun je er gif op innemen dat er nog een hoop ellende gaat komen. Waarvan akte in Guillermo del Toro's Mimic. Daarin krijgt een ambitieus entomologenechtpaar (Mira Sorvino en Jeremy Northam) de boemerang retour van een gen-manipulatie-experiment met insecten: de twee worden achternagezeten door uit de kluiten gewassen kakkerlakken die zich in de New Yorkse metrostelsels geniepig hebben gemuteerd en voortgeplant.

Favoriete snack van deze carnivore creaturen is de homo sapiens, die met huid, haar, schoeisel en jasknopen wordt verorberd. De Mexicaanse regisseur Del Toro beweegt zich met deze nare-beesten-in-donkere-gangen-prent – naar een verhaal van sf-auteur, -uitgever en -anthologiesamensteller Donald A. Wollheim (1910-1990) – teleurstellend veilig binnen de Amerikaanse monsterfilmconventies naar het model van Alligator, C.H.U.D. en Alien(s). Teleurstellend, omdat men van de maker van het bijzondere Cronos (1993) toch iets verfijnders en eigenzinnigers mocht verwachten. Cronos, een sombere droom over alchemie en onsterfelijkheid die enigszins verwant is met Pupi Avati's lugubere horrorfilm Zeder (1983), leverde debutant Del Toro binnen en buiten genrefilmkringen wereldwijd respect op én een prijs in Cannes 1993. Opmerkelijk voor een door het bovennatuurlijke gefascineerde cinefiel wiens jongenshart van meet af aan klopte voor de genrecinema – fantasticofiele cineasten en deftige festivaljury's zijn immers zelden disgenoten. Sinds Mimic loopt Del Toro's carrière op twee parallelle sporen. In Hollywood draait hij opdrachtfilms (onlangs nog Blade II, met Wesley Snipes op herhaling als vampierverdelger). Elders verwezenlijkt hij persoonlijkere projecten, zoals het door de broers Pedro en Agustín Almodóvar geproduceerde El espinazo del diablo/The devil's backbone (2001; deze maand uit op video en dvd). In dit originele meesterwerk, een even tragische als wrede spookvertelling die zich afspeelt in een weeshuis ten tijde van de Spaanse burgeroorlog, openbaart zich de ware kracht van Guillermo del Toro's genrefilmkunst: de gelaagdheid en suggestie van El espinazo del diablo blijken veruit superieur aan de expliciete popcornhorror met spletsj-geluiden waarmee Mimic het ene kijkersoog in en het andere weer uit zoeft.

Mimic (Guillermo del Toro, VS, 1997), RTL 5, 23.45-1.35u.

    • Oliver Kerkdijk