Makkelijke mie met kip en sugarsnaps

Mie wordt gemaakt van allerlei soorten meel, zoals dat van tarwe – soms in combinatie met ei –, boekweit (bijvoorbeeld Soba), rijst (rijstmie) of gemalen mungbonen. Die laatste soort wordt bij het koken doorzichtig. So-oen genoemd in China en laksa in Indonesië en Singapore. Sommige mieproducten, bijvoorbeeld rijstmie, hoeven slechts enkele minuten te wellen in heet water, terwijl andere even moeten koken in ruim water. Raadpleeg dus de gebruiksaanwijzing. Bami Goreng is eerst gekookte en daarna gebakken mie, zoals in het recept van vandaag gebeurt. Vegetariërs kunnen de kip vervangen door tofu, quorn of roerei.

Schil of rasp de wortel en snijd hem in dunne plakken. Haal de sugarsnaps af. Kook de wortel in een kleine pan met kokend water en zout in 10 minuten beetgaar. Kook de sugarsnaps de laatste drie tot vier minuten mee. Giet de groenten af. Snijd intussen de kipfilets in stukjes en de paprika in smalle repen. Pel en snipper de ui en de knoflook. Snijd de Spaanse peper in stukjes. Bereid de mie volgens de gebruiksaanwijzing. Verhit de olie in de wok en bak hierin de stukjes kip rondom bruin. Laat ze in ongeveer 5 minuten bijna gaar worden.

Doe er de snippers ui en knoflook, de stukjes peper en de repen paprika bij en bak ze drie minuten mee. Roer er de gemberpoeder en de komijn door en dan de groenten en de afgegoten mie toe. Schep alles goed door elkaar. Op smaak brengen met zout en peper en desgewenst sojasaus. Strooi er tot slot de koriander over. Serveer direct.