Sluiten tankstations in VS moet winst Shell verhogen

De Koninklijke/Shell Groep gaat twee keer zoveel benzinestations sluiten in de Verenigde Staten dan eerder aangekondigd. Het energieconcern zei gisteren dat het zesduizend stations zal sluiten of verkopen om de winstgevendheid van de Amerikaanse activiteiten te verhogen.

Het sluiten van de stations, maar liefst 30 procent van het totale aantal stations dat Shell bezit in de VS, zal geen invloed hebben op het marktaandeel, vertelde P. Skinner, directeur van de divisie olieproducten gisteren tijdens een presentatie voor analisten in Houston.

Skinner noemde de ontwikkelingen rond Los Angeles als voorbeeld. Shell heeft het aantal stations rond de stad in Californië recentelijk met 27 procent teruggebracht terwijl het marktaandeel vrijwel gelijk is gebleven. De stations die gesloten worden zijn vaak kleinere benzinepompen. Volgens Skinner blijven klanten tanken bij Shell omdat zij via hun creditcard binding hebben met het bedrijf.

Shell is de nummer één op de Amerikaanse markt voor benzinepompen. Het bereikte deze positie na de overname van het belang van Texaco in twee gezamelijke ondernemingen, Equilon en Motiva. Na de transactie, waarmee een bedrag van 3,8 miljard dollar (3,87 miljard euro) was gemoeid nam het aantal Shell stations in de VS toe van ruim 9.000 tot 22.000, ofwel ruim 14 procent van de Amerikaanse benzinestations. Concurrenten Exxon en BP hebben elk een aandeel van ongeveer 12 procent. De VS is 's werelds grootste verbruiker van benzine.

Bij de aankoop had Shell al gezegd dat er stations moesten sluiten en tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers in augustus maakte het bedrijf bekend dat 8 procent van de stations zou verdwijnen. Dit percentage wordt nu dus verdubbeld. De maatregel moet de winstgevendheid in de VS vergroten. Het Nederlands-Britse energiebedrijf maakt minder winst op de raffinage-activiteiten en de verkoop van benzine in de VS dan de concurrentie.

Het afstoten van de stations moet in juni 2004 klaar zijn. Tegen die tijd moeten ook de duizenden Texaco-stations het Shell-logo dragen. Deze operatie kost Shell 680 miljoen dollar. Eind dit jaar zullen er 800 stations zijn omgebouwd.

Skinner zei ook dat de raffinage-marges in het derde kwartaal, net als in de eerste helft van 2002, zwak bleven. Alle oliemaatschappijen zijn zwaar getroffen door de marges die op historisch lage niveau's liggen. Het bedrijf is echter optimistisch over de toekomst. Het verwacht de winstmarges de komende twee jaaar zullen stijgen dankzij kostenbesparingen. De structurele besparingen zullen ertoe leiden dat de raffinaderijen in de VS zullen voldoen aan de 3 procent kostenbesparing die de divisie olieproducten voor ogen heeft, aldus Shell.