Bush dreigt met ingrijpen havenconflict

President Bush heeft gisteren gedreigd om in te grijpen in het havenconflict aan de Amerikaanse westkust uit overwegingen van ,,nationale gezondheid en veiligheid''.

De regering heeft een drie-koppige commissie aangesteld die binnen een etmaal met een inventarisatie van de geschilpunten moet komen. Vanmiddag of morgen kunnen de werkgevers daarna via een kort geding bij de rechter worden gedwongen om de werkonderbreking, die zijn tweede week in is gegaan, te beëindigen.

Hoewel de voortekenen positief waren liep het overleg tussen werkgevers en werknemers in het conflict afgelopen zondag vast, ondanks de inschakeling van federale bemiddelaars. De regeringscommissie die nu naar San Fransisco is gestuurd wordt voorgezeten door de voormalige Republikeinse senator Bill Brock, die in de jaren tachtig diende onder Reagan.

De uit 1947 daterende Taft-Hartley Wet stelt de president in staat een tachtig dagen durende adempauze in te lassen. Als de partijen het na zestig dagen nog niet eens zijn, dan wordt er een geheime stemming gehouden onder de werknemers over het meest recente voorstel van de werkgevers. Wordt dat verworpen, dan volgt nog een periode van tachtig dagen.

De schattingen van de kosten van de staking lopen uiteen van enkele honderden miljoenen tot twee miljard dollar per dag. Zeker tweehonderd schepen liggen werkloos voor de kust. Groente en fruit, vlees en gevogelte liggen te rotten in de scheepscontainers en in de opslag op de kade. Ook schepen van 's wereld tweede containerrederij, het Brits-Nederlandse P&O Nedlloyd, liggen voor anker voor de westkust. P&O Nedlloyd heeft vijf afvaarten per week van Azië naar het westen van de VS. Niettemin is de precieze schade volgens directeur R. van Slobbe van P&O Nedlloyd moeilijk in te schatten aangezien de staking doorwerkt in het hele transportsysteem van het concern. Wel is duidelijk dat het om een aanzienlijke schade gaat.

Na twee weken zou het havenconflict volgens sommige deskundigen het gammele nationale economische herstel in gevaar kunnen brengen. Elaine Chao, de Amerikaanse minister van werkgelegenheid, waarschuwde dat veel banen op de tocht staan, niet alleen bij fabrieken die afhankelijk zijn van de im- en export, maar ook bij kleine agrarische ondernemingen. De kerst is voor veel sectoren het drukste seizoen. Sommige bedrijven, zoals Toyota, hebben al plannen gemaakt om onderdelen per luchttransport aan te voeren.

Vorige week zondag stuurde de Pacific Maritime Association, de koepelorganisatie van werkgevers in de havens aan de Westkust, alle dok- en havenwerkers van de Longshore & Warehouse Union naar huis omdat zij opzettelijk hun werkzaamheden zouden vertragen uit protest tegen de in hun ogen ontoereikende pensioensvoorwaarden in hun nieuwe arbeidscontract, en uit angst voor banenverlies door technologische innovatie in de overslag.