Ja Rule rapt in sfeer van clips en glamour

Het eerste van twee uitverkochte concerten van rapper Ja Rule loopt in Amsterdam vreemd af. Voor het laatste nummer valt er een ware bui aan ballonnen op het publiek. Als dat nummer afgelopen is, maakt Ja Rule flink reclame voor de pasverschenen en nog te verschijnen albums op het Murder Inc-label, waarvan hij het vlaggenschip is. Dan gaan de zaallichten onverbiddelijk aan en zoekt het publiek de uitgang op. Roepen om een toegift is er niet bij.

Zo'n optreden onttrekt zich aan de verwachtingen en eisen waarmee je normaal een concert tegemoet treedt. Maar dat het gitaarvormige sieraad om de nek van Ja Rule het enige voorwerp op het podium is dat aan een conventioneel muziekinstrument doet denken, is voor dit publiek net zo min doorslaggevend als het feit dat gastzangeressen Jennifer Lopez en Mary J. Blige niet lijfelijk aanwezig zijn, maar hun bijdragen vanaf de videoschermen leveren. Het zijn vanzelfsprekendheden geworden in een genre dat toch al beter lijkt te gedijen in de glamourwereld van de videoclip dan in het zweet van het concertpodium.

Zangeres Ashanti en rapster Charli Baltimore, wel van de partij, zijn labelgenotes van Ja Rule, waarmee het concert iets heeft van een `showcase' voor Murder Inc. Dat ook Ashanti bij het wat plichtmatig volgezongen halve uurtje dat ze in het voorprogramma voor zichzelf heeft slechts begeleid wordt door ingeblikte klanken stoort bij haar meer dan bij een stoere rapper zoals Ja Rule.

Want pas als Ja Rule voluit in actie komt blijkt duidelijk waar het bij dit soort concerten werkelijk om draait: om de publieksparticipatie, om het feit dat de ster op luttele tientallen meters afstand staat en dat je van hartelust met hem mee kan brullen. Om dat te vergemakkelijken draait de DJ van dienst de begeleidende beats geregeld weg, een trucje dat na verloop van tijd bijzonder irritant wordt. Een veel dramatischer effect wordt bereikt als Ja Rule zijn shirt uittrekt en de vele vrouwen in het publiek luidkeels blijk geven van hun bewondering voor zijn spieren en tatoeages.

Dat ziet er indrukwekkend uit, maar ondanks zijn zorgvuldig gecultiveerde `gangsta'-image en zijn donkerbruine, geschuurde stem wil Ja Rule maar niet gevaarlijk worden. Al was het maar omdat hij nog leeft, anders dan de `gevallen strijders' Biggie Smalls, Lisa Lopes, Aaliyah en Tupac, die hij in So Much Pain eer bewijst. Een ontroerend moment in een show vol grootspraak en bravoure, en daarmee best vermakelijk.

Concert: Ja Rule. Gehoord: 6/10, Heineken Music Hall Amsterdam. Herhaling vanavond, zelfde zaal.

    • Jacob Haagsma