The Last Concerto Glossa (GCD 921107)

De ene Mozart is nóg authentieker dan de andere. De klarinettist Antony Pay verzorgde in 1986 samen met The Academy of Ancient Music van Christopher Hogwood de eerste authentieke uitvoering van het Klarinetconcert KV 622 van Mozart. Pay speelde zeer fraai op een in 1984 gemaakte basset-klarinet, een extra lage klarinet. Die was bedoeld als kopie van het instrument van Anton Stadler, voor wie Mozart het concert componeerde, een van Mozarts mooiste stukken.

Bij Frans Brüggen en het Orkest van de Achttiende Eeuw klinkt Mozarts laatste soloconcert nog meer zoals het in 1791 moet zijn bedoeld. In 1992 werd een programmaboekje van Stadler teruggevonden met een afbeelding van zijn instrument. Opvallend is de onderkant: daar slaat de klarinet rechtsaf naar een flinke verdikking. Nu speelt Erich Hoeprich op zo'n nagebouwd instrument: óók zéér fraai. Daarna nog meer mooie muziek uit Mozarts sterfjaar: uit La clemenza di Tito met mezzo-sopraan Joyce DiDonato en de Maurerische Trauermusik.