Superieure smakgeluiden

,,Dit nummer staat bekend als het eerste rock & roll-nummer uit de geschiedenis'', blufte de bijna 71-jarige Ike Turner toen hij tijdens zijn vanavond uit te zenden concert op het afgelopen North Sea Jazz Festival Rocket 88 introduceerde. `Rocket 88' dateert uit 1951, drie jaar eerder dan That's All Right van Elvis Presley, dat door velen als het eerste rock & roll-nummer wordt beschouwd. Maar zoals Elvis' That's All Right al in 1946 was geschreven en gezongen door Arthur Cudrup, zo was Rocket 88 bijna een kopie van Jimmy Liggins' Cadillac Boogie uit 1947. En Cadillac Boogie was op zijn beurt niet essentieel anders dan allerlei andere rhythm & blues-nummers uit de jaren voor 1947: het debat over het eerste rock & roll-nummer zal vermoedelijk eeuwig duren.

Bekender dan als uitvinder van de rock & roll is Ike Turner dan ook als de helft van Ike & Tina Turner. De twee echtelieden haalden omstreeks 1970 wereldwijd hits met nummers als Proud Mary. Maar hun succes en hun huwelijk hielden geen stand. Tina Turner werd later in de jaren tachtig op eigen kracht een wereldster, en deed in interviews en boeken verslag van haar turbulente leven met haar gewelddadige, jaloerse en verslaafde echtgenoot. Ike Turner moest teren op zijn oude roem en was veroordeeld tot een bestaan als traditionele

bluesmuzikant van wie er duizenden zijn.

Ook zijn North Sea Jazz-concert is er een zoals er elke avond duizenden zijn te horen. Routineus werken Ike Turner en zijn Kings of Rhythm zich met uitvoeringen van Caledonia en Tequila door het ijzeren repertoire van de rhythm & blues heen. Een saxsolo hier, een gitaarsolo daar en ook de pianist mag af en toe even lekker pingelen. De zangeres Audrey Madison komt in onder meer Proud Mary Tina Turner spelen, maar kan ondanks de split in haar broek en doorkijkblouse de vroegere echtgenote van Ike Turner niet doen vergeten.

Er is slechts één opmerkelijk moment tijdens het hele concert en dat is als Ike Turner tijdens een duet met Audrey Madison het publiek duidelijk maakt waar Audrey tijdens het liefdesspel van houdt. Luid en duidelijk maakt hij vette smakgeluiden in de microfoon. En het moet gezegd: dat doet hij beter dan Prince in diens ode aan de orale seks op zijn cd Come uit 1993.

NPS Jazz, Ned.3, 0.13-1.13u.

    • Bernard Hulsman