De kracht van Viagra

Pfizer, fabrikant van de erectie-opwekker Viagra, raast als een bezetene de wereld over om de rechten op zijn merk Viagra te verdedigen. Iedereen die een graantje probeert mee te pikken van het succes van het wereldbekende Viagra kan rekenen op een reprimande van de farmaceut. En als dat niet werkt sleept Pfizer de aanhaker gewoon voor de rechter. Daarbij boekt het bedrijf opvallend vaak succes.

Toen het Finse bedrijf Eurofood-Link enkele jaren geleden een softdrink onder de naam Viagrene introduceerde, stond Pfizer meteen op de stoep. Niet alleen omdat de Finnen een naam gebruikten die op Viagra leek, maar vooral omdat het bedrijf adverteerde met de tekst The real drink for importent moments, een duidelijke verwijzing naar het woord `impotent'. Bovendien gebruikte Eurofood op het etiket van zijn `liefdesdrankje' een lichtblauw ruitvormig logootje, precies de vorm en kleur die ook de Viagra-pil kenmerken. Een Britse rechter oordeelde uiteindelijk dat dit alles voldoende grond was om het gebruik van Viagrene in Engeland te verbieden.

Maar niet alleen gebruik van de naam Viagra voor producten met een zekere verwantschap met de erectiepil kan op bezwaren van Pfizer rekenen. Ook iedereen die Viagra gebruikt voor volstrekt andere producten wordt op het matje geroepen. Zo werd recentelijk een softwarefabrikant uit Monaco gedwongen een softwareproduct met de naam Viagra van de markt te halen. En in de Verenigde Staten kreeg het bedrijf Harvest Enterprises het aan de stok met de erectie-opwekker. Onder de naam Autoviagra verkochten de Amerikanen al enige tijd een brandstofadditief waarmee, volgens Harvest, je auto een stuk sneller zou rijden. Voor de Amerikaanse rechter ging dit echter te ver. Hij verbood het gebruik van de naam Autoviagra en gelastte de fabrikant al zijn promotiemateriaal te vernietigen. Het product heet inmiddels Autoviax2.

Maar misschien wel de mooiste overwinning boekte Pfizer in Peru. Daar lukte het om de merkregistratie van de naam Viagra Marina voor een restaurant te blokkeren. Op het menu van het restaurant stonden niet alleen de gerechten Ceviche Viagra (vis in een Viagra-sausje) en Orgia de Mariscos (seafood orgie), maar ook een entree onder de naam Aphrodisiacs, fish specially prepared for committing sins. Als verdediging voerde het restaurant nog aan de naam Viagra afgeleid was van `Visitas Agradecidas', wat iets betekent als `weldadige bezoeken'. Maar daar stonk het Peruaanse Merkenbureau niet in. De merkregistratie van Viagra Marina werd ingetrokken.

Voor Pfizer zijn deze overwinningen van groot belang. Hoe vaker het bedrijf rechtszaken wint, des te sterker wordt de merkenrechtelijke claim op de naam Viagra.

    • Bas Kist