Door koop Telepiù betaal-tv Italië nu in handen Murdoch

Met de overname van de betaaltelevisiezender Telepiù in Italië heeft de Australische mediatycoon Rupert Murdoch een monopoliepositie veroverd op de Italiaanse markt voor betaal-televisie.

Na langdurige onderhandelingen zijn Murdochs News Corporation en het Franse Vivendi Universal het gisteren eens geworden over de verkoop. Telepiù gaat voor 920 miljoen euro naar News Corporation. Deze laatste betaalt 470 miljoen euro contant en neemt de 450 miljoen euro schuld van Telepiù over.

Tot nu toe kende Italië twee betaal-tv-zenders: Stream, dat al eigendom was van Murdoch, en Telepiù, dat in handen was van Vivendi en van Telecom Italia. Als de Europese mededingingsautoriteit de overname goedkeurt, zullen beide bedrijven vanaf volgend jaar samengaan in Sky Italia. 80,1 procent van dit bedrijf komt in handen van Murdoch, 19,9 procent in die van Telecom Italia.

Vivendi en News Corporation onderhandelden al sinds 2001 over een fusie, omdat beide bedrijven ervan overtuigd zijn dat de Italiaanse markt te klein is voor twee betaal-tv-zenders. Aanvankelijke plannen ketsten af op bezwaren van de Europese mededingingsautoriteit die vond dat Vivendi een te groot aandeel in de betaal-tv-markt kreeg. De huidige deal, waarbij News Corporation Telepiù overneemt, lijkt kansrijker.

In 2001 maakte Stream 300 miljoen euro verlies en Telepiù 400 miljoen euro. De slechte resultaten hebben er mede toe geleid dat de zenders minder geld hebben geboden voor de uitzendrechten van een aantal voetbalclubs in de Serie A en B. Deze waren daar zo boos over dat ze weigerden te spelen. Pas nadat de grotere clubs zes miljoen euro van hun tv-inkomsten hadden verdeeld tussen de kleintjes kon de competitie met twee weken vertraging van start gaan.

Voetbalclubs zien de fusie tussen Stream en Telepiù met bezorgdheid tegemoet. Zij vrezen dat, nu de concurrentie op de markt is verdwenen, ze nog minder geboden krijgen voor de rechten op het uitzenden van hun wedstrijden. Onder leiding van de voorzitter van de voetbalclub Brescia onderzoekt een deel van de clubs al enige tijd of ze een alternatieve betaalzender kunnen opzetten.