Conflict in havens VS escaleert

Voor de Amerikaanse westkust liggen honderden schepen voor anker die wachten op toestemming om de Amerikaanse zeehavens binnen te lopen. Sinds afgelopen weekeinde worden in de havens aan de westkust geen schepen meer gelost door een arbeidsconflict tussen de in de PMA verenigde havenwerkgevers en de vakbond ILWU.

Eén van de belangrijkste oorzaken van het geschil is de toenemende automatisering en de introductie van nieuwe technologieën in de havens als containerscanners en sensoren, die volgens de vakbond banen gaan kosten. De vakbond wil voor haar leden, die salarissen tussen de 80.000 en 135.000 dollar per jaar verdienen, betere werkgaranties.

Het niet lossen van met name containers is een nieuwe klap voor de Amerikaanse economie. Californië zou, als zelfstandig land, in omvang een van de vijf grootste economieën ter wereld zijn. Jaarlijks wordt voor een bedrag van 300 miljard dollar aan goederen verscheept via de Californische havens. Vier miljoen banen zijn direct of indirect betrokken bij het scheepstransport.

De Amerikaanse president Bush heeft gedreigd met ingrijpen als de partijen niet snel tot een akkoord komen. De schade van het conflict wordt geschat op 1 miljard dollar per dag en is voelbaar tot bij leveranciers in Azië. In Hawaii dreigt door de staking het wc-papier op te raken.